اتنا (Ethena) پلتفرمی برای استیبل کوین های مصنوعی در بلاکچین اتریوم می‌باشد. علاوه بر این، Ethena قصد دارد یک مکانیسم پس انداز دلاری برای کاربران در سراسر جهان ایجاد کند که بر اساس مشتقات ارزهای دیجیتال توسعه یافته است.

این پروژه شامل دو عنصر کلیدی است، استیبل کوین USDe و محصول اینترنتی Bond که در این مقاله به بررسی این ویژگی‌ها می‌پردازیم.

تاریخچه آزمایشگاه‌های اتنا (Ethena)

آزمایشگاه اتنا اولین بار در سال 2023 توسط کارآفرین گای یانگ راه اندازی شد.

این پروتکل برای برطرف نمودن کاستی‌های مشاهده شده در استیبل کوین سنتی ایجاد شده است.
یانگ با درک چالش‌های ناشی از تورم و تمرکز موجود در پروژه‌ها، Ethena را با هدف ایجاد یک محیط مالی شفاف، قابل اعتماد و غیرمتمرکز تأسیس کرد.

علاوه بر این، دیدگاه پروتکل اتنا در ارز دیجیتال توجه بسیاری از سرمایه گذاران و نهادهای برجسته در حوزه کریپتو را به خود جلب کرده است.
این پلتفرم 14 میلیون دلار از شرکت سرمایه گذاری Dragonfly Capital و 6 میلیون دلار از بایننس Labs, Bybit, Deribit, Gemini, Mirana Ventures و OKX Ventures تامین کرد.

استیبل کوین USDe در پروتکل اتنا چیست؟

استیبل کوین USDe در پوتکل اتنا، برای ارائه راه حل پایداری طراحی شده است که انعطاف‌پذیر و غیرمتمرکز باقی می‌ماند و کنترلی از سوی نهادهای مرکزی ندارد و در عوض، ثبات خود را از دارایی‌های وثیقه‌دار اتریوم می‌گیرد.

استیبل کوین USDe در پروتکل اتناEthena

استیبل کوین USDe در پروتکل اتناEthena

پروتکل Ethena از طریق وثیقه‌سازی شفاف زنجیره‌ای، با به‌کارگیری استراتژی‌های مشتقات (دلتا هجینگ) برای دارایی‌های وثیقه، ثبات قیمتی و دی پگ نشدن این استیبل کوین را تضمین می‌کند.

برای مطالعه بیشتر در این حوزه دی پگ شدن قیمت می‌تونید به این مقاله مراجعه کنید.

این استیبل کوین برای ارائه مقیاس پذیری و ارائه ابزار نامحدود در DeFi طراحی شده است و به طور موثری خلأ موجود در امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) را پر می‌کند.

دلتا هجینگ یا پوشش دهی دلتا، یک رویکرد مدیریت ریسک در تامین مالی مشتقه، نقش مهمی در متعادل کردن موقعیت دارایی وثیقه برای کاهش خطرات نوسان قیمت دارد.

اتریوم به عنوان دارایی وثیقه در این سناریو عمل می‌کند و USDe ارزش خود را از طریق تعدیل مستمر موقعیت دلتا حفظ می‌کند.
علاوه بر این، توسعه USDe، اتنا را قادر به معرفی اوراق قرضه دیجیتال کرده است. این توکن یک ابزار مالی نوآورانه است که به عنوان یک مکانیسم پس انداز با دلار ساخته شده‌است.

محصول اینترنتی BOND در پروتکل Ethena چیست؟

اینترنت BOND به عنوان یک باند دیجیتالی که بر روی پلتفرم بلاکچین اتریوم اجرا می‌شود، عمل می‌کند.
این سازوکار به USDe کمک می کند تا از طریق سهام Ethereum و به کارگیری یک استراتژی پوشش دو طرفه برای حفظ قیمت در 1 دلار، عمل می‌کند.

آزمایشگاه اتنا برای حفظ ارزش USDe، پوشش ریسک را با ایجاد موقعیت های معاملاتی جبرانی در بازار مشتقات یا استفاده از سایر ابزارهای مالی انجام می‌دهد.

به عنوان مثال، زمانی که کاربران برای خرید USDe اتریوم را به اشتراک گذاشته و استیک می‌کنند، اتنا به طور همزمان یک موقعیت معاملاتی در جهت کاهش قیمت (Short position) در اتریوم با ارزش معادل ایجاد می‌کند.
این معامله برای سود دهی مستلزم کاهش قیمت اتریوم است. اگر قیمت اتریوم افزایش یابد، ارزش دارایی وثیقه (اتریوم) که USDe را تضمین می‌کند، افزایش می‌یابد.
با این حال، افزایش ارزش وثیقه، ضرر ناشی از موقعیت فروش را جبران می‌کند. برعکس، اگر قیمت اتریوم کاهش پیدا کند، ضرر ناشی از کاهش قیمت اتریوم با سود حاصل از موقعیت فروش متعادل می‌شود.

این رویکرد تضمین می‌کند که هرگونه نوسانات قیمت اتریوم با سود یا زیان ناشی از موقعیت پوشش خنثی می‌شود، بنابراین این پروسه به حفظ ارزش استیبل کوین USDe نسبت به USD کمک می‌کند و مانع از دی پگ شدن آن می‌شود.

این مکانیسم USDe را قادر می‌سازد تا ارزش ثابت خود را بدون توجه به نوسانات بازار حفظ کند.

چرا BOND می تواند مهمترین ابزار در DeFi باشد

stETH و USDC نقش‌های متفاوتی را در اکوسیستم DeFi ایفا می‌کنند، اما هیچ‌کدام به تنهایی راه‌حلی برای دارایی‌های وثیقه‌ای با ارزش نسبتاً پایدار نیستند.
استیبل کوین USDC در حال حاضر به عنوان مهمترین دارایی در DeFi عمل می کند، در حالی که همه صرافی های اصلی به شدت به USDT، به عنوان یک دارایی جهت تسویه برای بازارهای دفتر سفارش خود متکی هستند.

با این وجود استیل کوین های فعلی نقاط ضعفی دارند که شامل موارد زیر می‌باشد:

  • ریسک نگهداری متمرکز
  • اقتصاد کاملا درونی شده: “ریسک بدون بازگشت”
  • اتکای اساسی به سیستم بانکی ایالات متحده

BOND دارایی های زنجیره‌ای با مکانیزم دلتا هجینگ را برای دستیابی به پشتوانه دلاری مصنوعی برای USDe، مزیت های زیر را فراهم می‌کند.

  • نقدینگی و واحد پولی برای معاملاتی
  • ذخیره ارزش
  • پشتیبانی منطقی و پایدار که امکان دی پگ شدن وجود ندارد
  • مقاومت در برابر دستکاری و سانسور

بنابراین USDe می‌تواند نقش مهمی به‌عنوان یک دارایی ذخیره، برای پشتیبانی از سایر برنامه‌های DeFi که نیاز به پشتوانه دارند (مثلاً صادرکنندگان استیبل کوین) یا به‌ عنوان یک دارایی وثیقه در بازارهای مالی ایفا کند.

چرا بازار ارزهای دیجیتال به آزمایشگاه اتنا نیاز دارد؟

شکل گیری آزمایشگاه اتنا ناشی از نیاز مبرم به یک نوع رمزارز مبتنی بر ارز دیجیتال است که قادر به پشتیبانی از یک اکوسیستم مالی واقعاً غیرمتمرکز باشد.

هدف Ethena رهایی از محدودیت‌ها و آسیب‌پذیری‌های ذاتی مدل‌های استیبل کوین سنتی و متمرکز مرتبط با سیستم های بانکی است.

USDe با استفاده از تکنیک‌های پوشش دلتا برای نظارت بر وثیقه اتریوم، تلاش می‌کند تا ابزاری پایدار، سازگار و مقاوم در برابر دستکاری برای تبادل و حفظ ارزش ایجاد کند.
این رویکرد برای ایجاد یک استیبل کوین دلاری، وابستگی به ساختارهای مالی متمرکز و مکانیسم‌های سنتی استیبل کوین را از میان می‌برد.

به عبارتی پروتکل Ethena پتانسیل کاهش ریسک‌های سیستمی در حوزه‌ رمزارزها و DeFi را دارد و در عین حال جایگزینی قوی برای استیبل کوین موجود ارائه می‌کند.

نقش توکن ENA در پلتفرم Ethena

توکن ENA نقش های کلیدی متعددی را در اکوسیستم اتنا ایفا می‌کند که در درجه اول بر حاکمیت و سودمندی متمرکز است.

دارندگان توکن ENA می‌توانند در مدیریت غیرمتمرکز پروتکل اتنا شرکت کنند و بر تصمیم‌گیری‌ها در مورد توسعه پلتفرم و جهت‌گیری آینده تأثیر بگذارند.

چگونه USDe را ضرب (mint) کنیم؟

ضرب USDe در واقع بسیار ساده است.

ابتدا، کاربران توکن‌های Liquid Staking (مانند stETH، rETH) را در ازای USDe به پروتکل Ethena واریز می‌کنند.
این توکن‌ها نشان‌دهنده اتریومی هستند که استیک شده است.

هنگامی که کاربران USDe را ایجاد (ضرب) یا بازخرید می‌کنند، با هزینه های لغزش (slippage) و هزینه های اجرای تراکنش مواجه می‌شوند که در کل هزینه تراکنش ادغام می‌شود.

با دریافت توکن‌های Liquid Staking از کاربران، آزمایشگاه Ethena اقدام به شروع یک سفارش فروش (Short) در مبادلات مشتق می‌کند.
این سفارش از اهرم استفاده نمی‌کند و معادل دارایی‌های سپرده شده به پروتکل توسط کاربران ارزش گذاری می‌شود.

هدف از این اقدام کاهش ریسک قیمت مرتبط با دارایی‌های سپرده شده است.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله استخراج نقدینگی (Liquidity Mining) را مطالعه کنید.


منبع: