امور مالی‌ غیر متمرکز (DeFi) به مانند انقلابی است که کل صنعت مالی را متغیر نموده است. امور مالی غیر متمرکز که اغلب به اختصار DeFi خوانده می‌شود، روند انجام فرآیندها در صنعت مالی را متحول کرده و سیستم‌های مالی سنتی را به چالش می‌کشد.
در این مقاله، به بررسی 5 پروژه‌ی تأثیرگذار در حوزه‌ی DeFi پرداخته خواهد شد.

پروژه‌ی Lido Finance با توکن (LDO): انقلابی در استیک نقدینگی

وقتی صحبت از پروژه‌های DeFi به میان می‌آید، Lido Finance جایگاه ویژه‌‌ای دارد. این پروژه یکی از پیشگامان در استیک نقدینگی (Liquid Staking) است و ارزش کل قفل‌شده‌ی (TVL) آن که بیش از 20 میلیارد دلار است، گواهی بر ویژگی‌های خاص آن است.
چیزی که لیدو فایننس را متمایز می‌کند، رویکرد کاربرپسند آن است. لیدو موجب شده که سرمایه‌گذاری نقدینگی بسیار آسان شود و همچنین موانعی مانند حداقل مقدار برای استیک کردن و تنظیمات پیچیده را از بین برده، بنابراین برای مخاطبان وسیعی قابل دسترسی است.

آزاد‌‌‌سازی قدرت لیکویید استیکینگ

استیکینگ یک موضوع داغ در فضای DeFi است و پروژه‌ی Lido Finance آن را به سطح بعدی می‌برد. قدرت لیکویید استیکینگ در انعطاف‌پذیری نهفته است و لیدو دقیقاً به همین امر می‌پردازد. در این پروژه، کاربران ‌‌‌می‌توانند توکن‌های خود را به اشتراک بگذارند و توکن‌های قابل‌ انتقال مانند stETH را دریافت کنند. این توکن‌های استیک شده درهایی را به روی برنامه‌های مختلف DeFi مانند Curve و AAVE باز می‌کنند و فرصت‌های بیشتری برای کسب پاداش ایجاد می‌نمایند.

به بیان ساده، شما دارایی‌های خود را استیک می‌کنید و علاوه‌بر سود سرمایه‌گذاری، توکن‌های قابل انتقالی را نیز دریافت می‌کنید که با آن‌ها فعالیت‌های دیگری در سایر پلتفرم‌ها و یا در خود پروژه‌ی لیدو ‌‌‌می‌توانید انجام دهید. همچنین به لطف مدل DAO در این پروژه، در تصمیم گیرهای غیر متمرکز و راهبردی نیز ‌‌‌می‌توانید مشارکت کنید.

ارتقاء نسخه‌ی دوم V2: یک جهش کوانتومی

لیدوفایننس با معرفی ارتقاء V2، لیکویید استیکینگ را به سطح بعدی رساند. ویژگی Staking Router در میان سایر ویژگی ها، یک تغییردهنده‌ی معادلات در دیفای است. این ویژگی، پاداش‌های استیکینگ را تقویت می‌کند و سطح جدیدی از تجربه‌ی کاربری را ارائه می‌دهد. Lido فقط در رقابت حوزه‌ی DeFi مشارکت نمی‌کند، بلکه ‌‌‌می‌توان گفت حوزه‌ی دیفای را هدایت می‌کند.

حاکمیت غیر متمرکز توکن LIDO

تمرکززدایی فقط یک کلمه‌ی کلیدی در دنیای DeFi نیست، بلکه نیروی محرکه‌ی پروژه‌هایی مانند Lido است. توکن بومی LDO به دارندگان خود این قدرت را می‌دهد که بر تصمیمات مدیریت پروتکل تأثیر بگذارند. همچنین، علاوه‌بر موارد مربوط به سرمایه‌گذاری مدل Dao در پروژه‌ی لیدوفایننس، مشارکت فعال برای جهت‌دهی پروژه را فراهم می‌کند. در بیان ساده، ‌‌‌می‌توان گفت که لیدوفایننس کنترل پروژه را در دستان جامعه‌ی خود قرار داده است.

دسترسی کاربر پسند: استیکینگ ساده شده است

DeFi باید برای همه باشد و لیدو به این اصل پایبند است. با از بین بردن موانع ورود به این حوزه، مانند حداقل مقدار واریز و پیچیدگی‌های سخت افزاری، Lido تضمین می‌کند که استیک کردن پروسه‌‌ای ساده باشد.

ارزش کل قفل‌شده‌ی (TVL)

در تصویر زیر، تغییرات TVL در پروژه‌ی LIDO که از سایت https://defillama.com برگرفته شده است را مشاهده می‌کنید. در این سایت ‌‌‌می‌توانید تمام اطلاعات مربوط به پروژه‌‌های دیفای را بررسی کنید.

بررسی اجمالی 5 پروژه‌ی تأثیر‌گذار در حوزه‌ی DeFi - آریومکس

پروژه‌ی Uniswap با توکن (UNI): تغییر شکل پارادایم‌های تبادل

Uniswap: پلتفرمی که در آن مبادله‌ی غیر متمرکز انجام می‌شود
یونی سوآپ یکی از محبوب‌ترین صرافی‌های غیر متمرکز (DEX) است. این پلتفرم با پشتوانه‌ی قوی خود در فراهم کردن نقدینگی، مناسب برای مبادله دارایی‌های رمزارز بدون واسطه است.

نسخه‌ی سوم (V3) در زنجیره‌ی BNB

DeFi یک عرصه‌ی رقابتی است که در آن پروژه‌های دیفای نوآوری‌های خود را ارائه می‌دهند. راه‌اندازی V3 در زنجیره‌ی BNB ‌یک پیام بسیار مهم به همراه داشت و آن این بود که یونی سوآپ علاوه‌بر زنجیره‌ی اتریوم بر سایر زنجیره‌ها نیز می‌پردازد. این پلتفرم با گسترش مرزهای خود، گزینه‌های بیشتری به کاربران ارائه می‌دهد.

توکن UNI

توکن یونی سوآپ که دارای نماد UNI است، مزایای بسیاری را ارائه می‌دهد؛ از استخراج نقدینگی گرفته تا مشارکت حاکمیتی و بیمه.

عملیات متقابل بلاکچین (Cross-Blockchain)

یونی سوآپ خود را به یک بلاکچین محدود نمی‌کند و چندین بلاکچین را مورد بررسی قرار می‌دهد، از اتریوم گرفته تا BNB Chain ،Polygon ،Arbitrum ،Base و موارد دیگر. همه‌چیز درمورد این است که DeFi را برای مخاطبان بیشتری در دسترس قرار دهید. افق Uniswap در حال گسترش است و دنیایی از امکانات را به کاربران ارائه می‌دهد.

ارزش کل قفل‌شده‌ی (TVL)

این پروژه با وجود بیش از ۴ میلیارد دلار سرمایه‌ی قفل‌شده‌ی (TVL) در پروتکل خود، در میان غول‌های DeFi قرار گرفته است.

بررسی اجمالی 5 پروژه‌ی تأثیر‌گذار در حوزه‌ی DeFi - آریومکس

PancakeSwap با توکن (CAKE)

پنکیک‌سوآپ در حوزه‌ی DeFi به سرعت تبدیل به نیرویی شد که باید به آن توجه ویژه‌‌ای داشت. به لطف تسلط پنکیک‌سوآپ بر زنجیر‌ه‌ی BNB، توجه بسیار و مهم‌تر از آن سرمایه‌ی قفل‌شده (TVL) قابل‌توجهی را به خود جذب کرد. در میان صرافی‌های غیر متمرکز (DEX)، رابط کاربرپسند‌‌‌، کارمزدهای پایین و تراکنش‌های پرسرعت، پنکیک‌سوآپ را برای معامله‌گران به گزینه‌‌ای محبوب تبدیل کرده است. پنکیک‌سوآپ در سال 2023 اولین پروژه‌ی Gamefi خود را با نام «Pancake Protectors» راه‌اندازی کرد که یک جنبه‌ی سرگرم‌کننده به دنیای DeFi اضافه نمود. بازسازی توکنومیکس CAKE در ورژن ۲.۵ آن، یکی دیگر از تغییرات اساسی در این پروژه بود.

گسترش چندزنجیره‌ای: توجه به یک شبکه گسترده‌تر

دامنه‌ی پنکیک‌سوآپ بسیار فراتر از زنجیره‌ی BNB بوده و در حال گسترش در چندین زنجیره است؛ از جمله راه‌حل‌های محبوب لایه 2 مانند Arbitrum و ورود به راه‌حل‌های جدیدتر مانند Linea و Coinbase-incubated Base. پنکیک‌سوآپ با گسترش در چندین زنجیره، در حال خدمات‌رسانی به کاربران بسیاری در بستر‌های مختلف می‌باشد. استراتژی چندزنجیره‌‌ای پنکیک‌سوآپ، فرصت‌های جدیدی را ایجاد کرده و پایگاه کاربران آن را گسترش می‌دهد.

ارزش کل قفل‌شده‌ی (TVL)

ارزش کل قفل‌شده‌ی (TVL) در پنکیک‌سوآپ، گواهی بر موفقیت آن است. درحال‌حاضر پنکیک‌سوآپ با 1.58 میلیارد دلار، جایگاه پانزدهم را در بین پروتکل‌های DeFi از نظر TVL دارد. ارزش کل قفل‌شده‌ی (TVL) نشان‌دهنده‌ی اعتماد و اطمینانی است که جامعه‌ی DeFi به این پلتفرم دارد.

بررسی اجمالی 5 پروژه‌ی تأثیر‌گذار در حوزه‌ی DeFi - آریومکس

MakerDAO با توکن (MKR): پیشگام وام‌دهی غیر متمرکز

بنیاد وام‌دهی غیر متمرکز
در چشم‌انداز همیشه در حال تحول دیفای، MakerDAO جایگاه خود را به‌عنوان یک پیشگام در وام‌دهی غیر متمرکز حفظ کرده است. MakerDAO در هسته‌ی خود به کاربران اجازه می‌دهد تا استیبل‌کوین DAI را با استفاده از دارایی‌هایی مانند ETH و سایر رمزارزهای تأیید شده به‌عنوان وثیقه قرار داده و به نسبت مشخص شده وام دریافت کنند. این سیستم که به‌عنوان موقعیت‌های بدهی وثیقه (CDPs) شناخته می‌شود، ثبات را برای استیبل‌کوین DAI فراهم می‌کند. قدرت MakerDAO در توانایی آن برای حفظ ثبات حتی در شرایط نوسان بازار شناخته شده است.

استیبل‌کوین DAI، سنگ‌بنای DeFi

رمزارز DAI، استیبل‌کوین ارائه شده توسط MakerDAO می‌باشد که نقشی حیاتی در اکوسیستم DeFi ایفا می‌کند. پروتکل میکردائو با ثابت نگه داشتن ارزش این استیبل‌کوین، ثبات و اطمینان را که کاربران DeFi به دنبال آن هستند، فراهم می‌کند. اطمینان و تضمین فراهم شده از دی‌پگ نشدن DAI‌‌‌، آن را به یک انتخاب قابل‌اعتماد برای تراکنش‌ها و وثیقه‌‌ای معتبر در پروتکل‌های مختلف DeFi تبدیل می‌کند. این ثبات دنیای DeFi را در کنار هم نگه می‌دارد و تضمین می‌کند که معاملات و وام‌ها ارزش خود را حفظ می‌کنند.

توکن MKR: سیستم حاکمیتی پروژه

توکن اصلی میکردائو، MKR می‌باشد. این توکن به مانند کلید مدیریت پروژه است. دارندگان توکن‌های MKR این قدرت را دارند تصمیماتی بگیرند که آینده‌ی پروتکل را شکل می‌دهد. دارندگان MKR ‌‌‌می‌توانند درمورد موضوعات حیاتی مانند تغییرات در انواع وثیقه و سقف بدهی رأی دهند و اطمینان حاصل کنند که MakerDAO یک پلتفرم قوی و سازگار باقی می‌ماند. این مدل حکمرانی فعال، نشان‌دهنده‌ی تمرکززدایی در سیستم میکردائو است.

ارزش کل قفل‌شده‌ی (TVL)

ارزش کل قفل شده‌ی (TVL) در میکردائو درحال‌حاضر 7.93 میلیارد دلار می‌باشد و جایگاه دوم در بین پروتکل‌های DeFi از نظر TVL را دارد.

بررسی اجمالی 5 پروژه‌ی تأثیر‌گذار در حوزه‌ی DeFi - آریومکس

پروژه‌ی Stargate Finance با توکن (STG): نوآوری Omni-Chain

قابلیت ایجاد پل میان زنجیره‌ها
این پروژه شبکه‌های بلاکچین را به هم متصل می‌کند. Stargate Finance که در بالای لایه‌ی صفر (LayerZero) ساخته شده است، یک تغییردهنده‌ی معادلات در دنیای DeFi است. قابلیت‌های این پروژه اجازه می‌دهد تا دارایی‌ها را در چندین شبکه انتقال داده و از استخرهای نقدینگی یکپارچه بهره ببرید. با افزایش زنجیره‌های لایه 1 (L1) و لایه 2 (L2)، تقاضا برای قابلیت همکاری بین بلاکچین‌ها افزایش بسیاری داشته است. STG این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند.

استخرهای یکپارچه نقدینگی: قدرت STG

قدرت Stargate Finance در استخرهای نقدینگی یکپارچه‌ی آن نهفته است و پتانسیل بالایی برای مطرح شدن بین پروژه‌های اکوسیستم DeFi دارد. این استخرها جریان انتقال دارایی‌ها را بین زنجیره‌ها تسهیل می‌کنند و به کاربران فرصت‌هایی برای به حداکثر رساندن سود خود ارائه می‌دهند. توکن بومی STG نقش مهمی در این استخرها ایفا می‌کند و حقوق حاکمیتی، دسترسی به استخرهای سهام، کشت سود و فرصت‌های استخراج نقدینگی را فراهم می‌کند. در بیان ساده، پروژه‌ی استارگیت یک چشم‌انداز DeFi به‌هم‌پیوسته است که در آن انتقال دارایی‌ها به‌صورت روان بوده و سودآوری حداکثری را متصور می‌شود.

STG یک توکن ابزار: حاکمیت، استیک کردن و موارد دیگر

رمزارز STG پتانسیل کامل Stargate Finance را آزاد می‌کند. این توکن بومی به دارندگان اجازه می‌دهد تا فعالانه در فرآیندهای تصمیم‌گیری شرکت کنند. توکن STG در شکل دادن به آینده‌ی پلتفرم نقش اساسی داشته و علاوه‌بر آن تمرکززدایی و توسعه‌ی مبتنی بر جامعه را فراهم می‌کند. توکن STG همچنین درهایی را به روی استخرهای استکینگ، کشت سود و استخراج نقدینگی باز می‌کند. در بیان ساده، ‌‌‌می‌توان گفت که پروژه‌ی Stargate Finance درمورد اتصال زنجیره‌ها، افزایش نقدینگی و توانمندسازی جامعه‌ی DeFi است. این گواهی بر قدرت نوآوری و تقاضای فزاینده برای قابلیت همکاری در فضای DeFi است.

بررسی اجمالی 5 پروژه‌ی تأثیر‌گذار در حوزه‌ی DeFi - آریومکس

ارزش کل قفل‌شده‌ی (TVL)

ارزش کل قفل‌شده‌ی (TVL) در Stargate Finance درحال‌حاضر 338 میلیون دلار می‌باشد و جایگاه 44ام را در بین پروتکل‌های DeFi از نظر TVL دارد.

بررسی اجمالی 5 پروژه‌ی تأثیر‌گذار در حوزه‌ی DeFi - آریومکس

زنجیره‌های برتر در Defi

در تصویر زیر ‌‌‌می‌توانید زنجیره‌های برتر در حوزه‌ی دیفای را مشاهده کنید. تصور کنید که زنجیره‌ها بتوانند به‌صورت یکپارچه مورد استفاده قرار گیرند؛ پروژه‌ی استارگیت در راستای این هدف فعالیت دارد.

جمع‌بندی

در این مقاله پروژه‌های تأثیرگذار بر اکوسیستم دیفای را مورد بررسی قرار دادیم. پروژه‌ی یونی سوآپ و پنکیک‌سوآپ به‌عنوان صرافی‌های‌ غیر متمرکز، راهکارها و نوآوری‌هایی را به حوزه‌ی دیفای ارائه کرده‌اند، پروژه‌ی لیدوفایننس در زمینه‌ی استیک نقدینگی و میکردائو پیشرو در زمینه‌ی وا‌م‌دهی می‌باشند و در نهایت، پروژه‌ی استارگیت با آرمان یکپارچه‌‌‌سازی زنجیره‌های مختلف به‌عنوان پروژه‌ی پنجم موردنظر ما معرفی شد. شناخت عملکرد پروژه‌های مختلف در حوزه‌ی دیفای با ایجاد دیدگاه وسیع‌‌‌تر، ‌‌‌می‌تواند موجب انتخاب آگاهانه‌‌ای شده و سرمایه‌گذاری موفقی را برای ما به ارمغان بیاورد.


منبع: