Altseason دوره‌‌ای است که طی آن ‌‌آلتکوین‌ها (تمامی ارزهای دیجیتال به استثنای ‌‌‌‌Bitcoin) رشد قابل‌توجهی نسبت به ‌‌‌‌بیت کوین و دلار آمریکا نشان‌ می‌دهند‌. Altseason به دلایل مختلفی به وجود‌ می‌آید و‌ می‌توان آن را با درجه‌ی خاصی از احتمال پیش‌بینی کرد که در این مقاله به آن‌ می‌پردازیم‌.

آلت سیزن چیست؟

فصل ‌‌آلتکوین زمانی است که نقدینگی از ‌‌‌‌بیت کوین به ‌‌آلتکوین‌ها جریان‌ می‌یابد‌. این جریان نقدینگی همراه با کاهش تسلط ‌‌‌‌بیت کوین (BTC‌.D) در بازار و افزایش تسلط سرمایه‌ی آلتکوین (OTHERS‌.D) است. در فصل ‌‌آلتکوین، اکثر ‌‌آلتکوین‌ها در حال رشد هستند، سقف‌های (ATH) جدید ایجاد‌ می‌کنند و از نظر درصد رشد و سودآوری از ‌‌‌‌بیت کوین پیشی‌ می‌گیرند‌.

جریان سرمایه

Altseason همیشه‌‌ بعد از فصل ‌‌‌‌بیت کوین است‌. دلیل اتفاق افتادن فصل آلتکوین‌ها این است که ‌‌‌‌بیت کوین به‌تدریج پتانسیل خود را برای رسیدن به اوج‌های جدید از دست‌ می‌دهد و در این هنگام، سود حاصل از ‌‌‌‌بیت کوین‌ می‌تواند برای کسب سودهای بیشتر به آلتکوین‌ها منتقل شود‌.

در همین زمان، بسیاری از فعالان بازار متوجه‌ می‌شوند که قیمت ‌‌آلتکوین‌ها شروع به افزایش‌ می‌کند، به‌خصوص در مقایسه با ‌‌‌‌بیت کوین، و آن‌ها نیز در این حرکت شرکت‌ می‌کنند تا این فرصت را از دست ندهند‌. این امر افزایش تقاضا برای ‌‌آلتکوین‌ها را ایجاد‌ می‌کند و قیمت آن‌ها را تا پایان چرخه‌ی حاصل از جریان سرمایه، بالاتر‌ می‌برد‌.

پیش‌بینی مدت زمانی که ممکن است یک فصل آلتفصل طول بکشد، عملاً غیرممکن است؛ زیرا هر دوره‌ی رشد با دوره‌های قبلی متفاوت است‌. در ادامه، جریان سرمایه را در فازهای مختلف مورد بررسی قرار می‌دهیم تا مراحل فصل ‌‌آلتکوین‌ها را درک کنیم؛ البته هر دوره‌‌ای ویژگی‌های خاص خود را دارد و هر رمزارزی با توجه به ماهیت بنیادی خود می‌تواند پتانسیل رشد بیشتری در مواقع آلت سیزن داشته باشد‌.

فاز اول

پس از اینکه ‌‌‌‌بیت کوین (به دلایل مختلف) به‌طور قابل‌توجهی رشد کرد و به ATH رسید، شروع به اصلاح‌ می‌کند و اتریوم وارد عمل‌ می‌شود و رشد چشمگیری را در این زمینه نشان‌ می‌دهد‌. تمامی این فرایند در پس‌زمینه‌ی دو عامل اتفاق می‌افتد: کاهش تسلط BTC (کاهش دامیننس ‌‌‌بیت کوین) و افزایش تسلط ETH (افزایش دامیننس اتریوم).

فاز دوم

پس از اینکه اتریوم به سقف جدید (ATH) رسید، وارد فاز یکپارچه‌سازی می‌شود و احتمالاً در بازه‌‌ای رنج می‌شود‌. در این مدت، توجه از اتریوم به ‌‌آلتکوین‌های با ارزش بزرگ، برای مثال 100 ارز برتر در coinmarket cap تغییر می‌کند‌. سپس Altseason آلتکوین‌های برتر به حداکثر مقدار خود‌ می‌رسد. فصل آلتکوین در ماه مه 2021 بعد از سقف تاریخی اتریوم، به مدت سه ماه طول کشید‌. اینکه بتوانیم تشخیص دهیم چه ارزی بالاترین سقف تاریخی را خواهد زد، امری دشوار است؛ اما دنبال کردن جریان سرمایه به ما این امکان را می‌دهد تا همگام با بازیگران اصلی در بازار بتوانیم کسب سود داشته باشیم‌.

فاز سوم

بعد از اینکه ‌‌آلتکوین‌های برتر حرکات اصلی خود را کامل کردند، توجه به آلتکوین‌های باقی‌مانده معطوف‌ می‌شود که عمدتاً رشد دو یا حتی سه رقمی را در پایان فصل آلت سیزن نشان‌ می‌دهند‌.

بهترین شاخص‌های آلت سیزن

تسلط BTC (دامیننس ‌‌‌بیت کوین)

این شاخص نشان‌دهنده‌ی نسبت سرمایه‌ی بازار BTC به ارزش بازار تمامی ارزهای دیجیتال است که در 100 ضرب شده و به‌صورت درصد بیان‌ می‌شود‌. وقتی تسلط ‌‌‌‌بیت کوین کاهش‌ می‌یابد، به این معنی است که یا ‌‌آلتکوین‌ها به‌طور متوسط کمتر از ‌‌‌‌بیت کوین سقوط‌ می‌کنند یا ‌‌آلتکوین‌ها بیشتر از ‌‌‌‌بیت کوین رشد‌ می‌کنند‌. تصویر زیر تمام حرکات احتمالی تسلط BTC، قیمت آن و ‌‌آلتکوین‌ها را با جزئیات بیشتری نشان‌ می‌دهد‌.

فصل ‌‌آلتکوین (آلت سیزن)‌‌ و نشانه‌های آن - آریومکس

جذاب‌ترین موقعیت‌ها برای رشد ‌‌‌‌بیت کوین، موارد 4، 7، 8 است که در آن آلتکوین‌ها به‌طور متوسط به اندازه‌ی ‌‌‌‌بیت کوین یا قوی‌تر رشد‌ می‌کنند‌. برای دنبال کردن دامیننس BTC،‌ می‌توان از نمودار BTC‌.D در Tradingview استفاده کرد‌. BTC‌.D را به‌عنوان ارزش بازار ‌‌‌بیت کوین با فرمول (BTC / Crypto Total Market Cap * 100) تعریف‌ می‌کنند‌. BTC‌.D در Tradingview بیشتر پویایی تغییرات را نشان‌ می‌دهد تا ارزش واقعی؛ زیرا TOTAL در محاسبه‌ی فرمول فوق براساس 125 ارز دیجیتال برتر محاسبه‌ می‌شود، نه همه‌ی آن‌ها‌.

نسبت ETH/BTC

یکی دیگر از شاخص‌های مهم فصل ‌‌آلتکوین‌ها، افزایش نسبت ETH/BTC است‌. هنگامی که اتریوم به‌طور قابل‌توجهی بهتر از ‌‌‌‌بیت کوین عمل‌ می‌کند، ممکن است نشان‌دهنده‌ی جریان سرمایه از BTC به ETH باشد‌. رشد اتریوم نیز بیشتر با رشد سایر ‌‌آلتکوین‌ها همراه است.

شاخص ترس و طمع

شاخص ترس و طمع براساس شاخص‌های مختلف اندازه‌گیری‌ می‌شود و با مقادیری از 0 تا 100 تعریف می‌گردد. آخرین باری که این اندیکاتور به مقدار 90+ رسید، نشان‌دهنده‌ی شروع فاز اصلی بازار صعودی و فصل جدید بود‌. در طول چنین ارزش‌های بالایی، حرص و طمع شدید در بازار غالب‌ می‌شود و قیمت‌ها را به سمت سقف‌های جدید سوق‌ می‌دهد‌. مقادیر پایین شاخص، به معنی مناطق خوب برای خرید ‌‌آلتکوین با بخشی از سرمایه است؛ زیرا مقادیر پایین شاخص همیشه با پایین‌ترین سطح ‌‌آلتکوین‌ها منطبق نیست؛ یعنی در ترس شدید، قیمت‌ها ارزان می‌شوند.

سرمایه در استیبل کوین‌ها

رشد سرمایه‌ی استیبل کوین، مستقیماً بر فصل ‌‌آلتکوین تأثیر‌ می‌گذارد؛ زیرا نقدینگی را در بازار کریپتو افزایش‌ می‌دهد و دسترسی به ارزهای دیجیتال را بدون نیاز به مبادله‌ی پول فیات تسهیل‌ می‌کند‌. افزایش سرمایه‌ی استیبل کوین، به‌عنوان نشانه‌‌ای از علاقه‌ی فزاینده به بازار کریپتو و به‌عنوان یک شاخص کلی در نظر گرفته‌ می‌شود که باعث افزایش علاقه‌ی سوداگرانه به آلتکوین‌ها‌ می‌گردد. سرمایه‌گذارانی که از ‌‌‌بیت کوین درآمد داشته‌اند، ممکن است وجوه خود را به ‌‌آلتکوین‌ها هدایت کنند تا بازدهی را افزایش دهند، که این امر باعث افزایش تقاضا و افزایش قیمت ‌‌آلتکوین‌ها می‌شود‌.

در مرحله‌ی اصلی بازار صعودی 2021، افزایش شدیدی در تعداد استیبل کوین‌ها در بازار مشاهده شد که باعث افزایش قدرت خرید شرکت‌کنندگان در بازار گشت. پس از رشد قوی استیبل کوین‌ها، سرمایه از ‌‌‌‌بیت کوین به آلتکوین‌ها سرازیر شد‌.

نتیجه‌گیری

فصل ‌‌آلتکوین، یک بازه‌ی زمانی هیجان‌انگیز در بازار ارزهای دیجیتال است که سرمایه‌گذاران را با پتانسیل سودهای قابل‌توجهی روبه‌رو‌ می‌کند‌. با درک شاخص‌های کلیدی فصل ‌‌آلتکوین، مطلع ماندن از روندها و تحولات بازار و به کارگیری استراتژی‌هایی برای به حداکثر رساندن سود و به حداقل رساندن ضرر،‌ می‌توانید از این فرصت هیجان‌انگیز حداکثر استفاده را ببرید‌.


منبع: