بیت‌ کوین اولین و محبوب‌ترین رمزارز در جهان است. بااین‌حال، مانند سایر ارزهای دیجیتال، فرازونشیب‌های خود را دارد. شبکه بیت کوین در طول سال‌ها، دارندگان بیت کوین را با مشکلات کاربری متعددی مواجه کرده است و ارتقا آن امری ضروری بود؛ بنابراین، ارتقا Taproot در 14 نوامبر 2021، در بلوک 709632 شبکه بیت کوین اجرا شد. هدف از ارتقا Taproot، بهبود حریم خصوصی و کارآیی شبکه است، اما در مقیاس بزرگ‌تر انتظار‌ می‌رود که در بلندمدت، تأثیر بالقوه و قابل‌توجهی در شبکه داشته باشد. ارتقا Taproot بیت کوین، اجرای قراردادهای هوشمند را تسهیل می‌کند و می‌تواند برای حذف واسطه‌ها از تراکنش‌ها و گشایش دروازه‌ای جهت تأمین مالی غیرمتمرکز (DeFi) برای ارزهای دیجیتال برتر استفاده شود.

تپ روت (Taproot) چیست؟

Taproot مهم‌‌ترین ارتقا بیت کوین پس از ارتقا SegWit در سال 2017 است. هدف آن حل مشکلات حریم خصوصی، سرعت پایین تراکنش و امنیت شبکه بیت کوین است. ازآنجایی‌که بیت کوین یک بلاکچین عمومی است، تمام تراکنش‌های آن به‌صورت عمومی قابل مشاهده است.

هرکسی در این بلاکچین که آدرس بیت کوین شما را‌ می‌داند‌ می‌تواند تاریخچه تراکنش‌های شما را مشاهده کند؛ هرچند می‌توانید با استفاده از CoinJoins و میکس کوین سعی کنید ناشناس بودن خود را در این شبکه افزایش دهید، اما این کار هم بیت کوین را به یک ارز خصوصی تبدیل نمی‌کند. هدف Taproot این است که تراکنش‌های شما را در این اکوسیستم ناشناس کند و در نتیجه، حریم خصوصی و امنیت شما را افزایش دهد. یکی دیگر از مشکلات مهم این ارز دیجیتال، سرعت آن بود.

در ابتدا، بیت کوین سرعت انجام هفت تراکنش در ثانیه را داشت، اما با افزایش محبوبیت، کاربران آن نیز افزایش یافتند و سرعت تراکنش‌ها کاهش یافت. کارمزد تراکنش‌ها نیز با افزایش ارزش ارز دیجیتال، افزایش یافتند. کارمزدهای بالا و سرعت پایین تراکنش، تجربه کاربری در شبکه بیت کوین را تضعیف‌ می‌کند، که در نتیجه ارتقا SegWit (Segregated Witness) در سال 2017 اجرا شد. هدف این ارتقا، قرار دادن تراکنش‌های بیشتر در یک بلوک و سرعت بخشیدن به روند انجام شدن تراکنش‌های شبکه بیت کوین بود.

بااین‌حال، کارمزدهای بالای تراکنش آن همچنان برقرار بود. Taprootبا اجرای اقدامات متعددی در ارتقا خود قصد داشت این مشکلات را حل کند. هدف نهایی Taproot این است که بیت کوین سریع‌تر، کارآمدتر و خصوصی‌تر شود. این به‌روزرسانی اجازه‌ می‌دهد تا چندین امضا و تراکنش با هم جمع و به‌صورت دسته‌ای انجام شوند که در نتیجه، تأیید تراکنش‌ها در شبکه‌ بیت کوین را سریع‌‌تر و ساده‌‌تر می‌کند.

ارتقا یا Taproot به اندازه SegWit بحث‌برانگیز نبوده و هارد فورک نیست. این ارتقا بلافاصله پشتیبانی گسترده‌ای در بین ماینرها داشت و پیشرفت‌های تدریجی قابل‌توجهی در کد ایجاد کرد. Taproot به‌عنوان سافت فورک (ارتقا نرم‌افزاری) بیت کوین، با نسخه‌های قدیمی نرم‌افزار سازگار است و مانند بیت کوین‌کش، نیازی به جدا شدن به دو بلاکچین موازی و پیدایش ارزهای دیجیتال جدید ندارد.

ارتقا Taproot چگونه بر بیت کوین تأثیر می‌گذارد؟

فرآیند استاندارد بیت کوین قبل از Taproot به این معنی است که تراکنش‌ها به‌صورت جداگانه با اعتبارسنجی امضای دیجیتال که مانند اثر انگشت کاربر است، در برابر یک کلید عمومی تأیید‌ می‌شوند. ارتقا Taproot به امضاهای چندگانه و پیچیده مانند کیف پول‌های چند امضایی اجازه‌ می‌دهد تا به‌جای ارسال تکی، با هم جمع شده و تأیید شوند. پیاده‌سازی امضاهای Schnorr بر روی الگوریتم امضای دیجیتال منحنی بیضوی (ECDSA)، امکان ارسال گروهی امضا‌ها را فراهم می‌کند. الگوریتم ECDSA یک امضا از کلید خصوصی ایجاد‌ می‌کند که کیف پول بیت کوین را کنترل‌ می‌کند و تأیید‌ می‌نماید که مالک قانونی تراکنش را انجام‌ می‌دهد.

امضاهای Schnorr از ECDSA ایمن‌‌تر هستند. خطی بودن آن‌ها اجازه می‌دهد تا تراکنش‌های پیچیده به‌سرعت به‌صورت دسته‌ای تأیید شوند. افراد‌ می‌توانند یک امضای معتبر برای مجموع کلیدهای عمومی خود تولید کنند که روشی ساده‌‌تر و کارآمدتر را ممکن‌ می‌سازد. با جمع‌آوری امضاها، شبکه می‌تواند تراکنش‌های بیشتری را پردازش و عملیات کلی را سریع‌تر و ارزان‌تر کند؛ همچنین، صرفه‌جویی در فضای بلوک را به حداکثر برساند. ارتقا Taproot به‌شدت مقیاس‌پذیری بیت کوین را بهبود‌ می‌بخشد که بسیاری آن را یکی از موانع اصلی‌ می‌دانند که مانع پذیرش کامل بیت کوین‌ می‌شود.

Taprootچه مزایایی برای بیت کوین خواهد داشت؟

ارتقا Taproot مزایای زیر را برای کاربران بیت کوین به همراه خواهد داشت:

  • کارمزد تراکنش کمتر
  • افزایش سرعت تراکنش
  • ریسک کمتر قرار گرفتن در معرض داده‌های تراکنش
  • اجرای Pay-to-Taproot (P2TR)
  • امکان پوشش توکن‌های غیرقابل‌تعویض (NFT) و بازارهای مالی غیرمتمرکز (DeFi) در شبکه بیت کوین به دلیل اسکریپت ارتقا یافته تپ روت.

چه کسی Taproot بیت کوین را توسعه داد؟

توسعه‌دهندگان بیت کوین Core از زمان اجرای آن در سال 2017 راه‌هایی را برای گسترش قابلیت SegWit ایجاد کرده‌اند. یکی از توسعه‌دهندگان برجسته این ارز دیجیتال، گرگ ماکسول، برای اولین بار پیشنهاد Taproot را در سال 2018 ارائه کرد.
Pieter Wuille نویسنده طرح (سه پیشنهاد بهبود بیت کوین) با مخفف BIP است که Taproot را تعریف کرد. در سال 2020، توسعه‌دهندگان Tim Ruffing A.J.Townes و Jonas Nick به پروژه ملحق شدند و در کنار مکسول (Maxwell) و ویل (Wuille) بر روی اجرای ارتقا تپ روت کار کردند.

طرح‌های پیشنهادی بهبود بیت کوین (BPI) در آپگرید تپ روت

ارتقا Taproot سه پیشنهاد اصلی بهبود بیت کوین (BIPs) را اجرا‌ می‌کند که هدف آن‌ها این است که کاربرانشان از مزایای کارمزد تراکنش کمتر، سرعت بهبودیافته و امنیت بالاتر بهره‌مند شوند.

امضاهای شنور (BIP340)

امضاهای شنور (Schnorr) سرعت و امنیت اعتبارسنجی تراکنش‌ها را در شبکه بیت کوین افزایش‌ می‌دهد. در درجه اول به دلیل سادگی و کارآیی آن در تولید امضاهای کوتاه شناخته شده است؛ مزیت اصلی آن در گرفتن چندین کلید در یک تراکنش پیچیده بیت کوین و تولید یک امضای منحصربه‌فرد است. این بدان معنی است که یک امضای Schnorr‌می‌تواند امضاهای چند طرف را جمع کند. این امر به کاهش قابل‌توجه زمان تراکنش در شبکه بیت کوین کمک‌ می‌کند.

با توجه به ویژگی منحصربه‌فرد ارتقا Taproot، تراکنش‌ها را قادر‌ می‌سازد تا حدی ناشناس بمانند. اگر از Taproot استفاده می‌کنید، می‌توانید با استفاده از یک کانال شبکه لایتنینگ، یک قرارداد هوشمند پیچیده یا یک تراکنش همتابه‌همتا معامله کنید. تراکنش انجام شده برای شخصی که بر تراکنش‌ها نظارت‌ می‌کند فقط به‌عنوان یک تراکنش همتابه‌همتا، ظاهر‌ می‌شود. بااین‌حال، آدرس کیف پول فرستنده اولیه و گیرنده قابل مشاهده خواهد بود.

Tapscriptیا همان زبان اسکریپ بیت کوین برای خواندن امضاهای شنور (BIP342)

Tapscript یک ارتقا زبان برنامه‌نویسی به اسکریپت بیت کوین است که به سایر‌BIP‌های این ارتقا کمک‌ می‌کند تا اجرا شوند. در این طرح، یک نوع کدنویسی از ویژگی تجمیع Schnorr Signatures استفاده‌ می‌کند، بنابراین فضای بیشتری را در بلوک‌ها فراهم می‌شود. این زبان کدنویسی، انعطاف‌پذیری بیشتری را برای این اکوسیستم به ارمغان‌ می‌آورد و‌ می‌تواند ویژگی‌های جدیدی مانند ایجاد و پشتیبانی از قراردادهای هوشمند در شبکه بیت کوین را اضافه کند.

تپ روت (BIP341)

طرح (BIP341) با استفاده از درخت اسکریپت جایگزین (MAST)، میزان داده‌های تراکنش ذخیره شده در بلاکچین بیت کوین را افزایش‌ می‌دهد. در گذشته برای انجام معامله باید امضا ارائه می‌شد. این امر به اثبات اینکه شما مالک واقعی دارایی رمزنگاری خود هستید کمک‌ می‌کرد. با این طرح سرمایه‌گذاران‌ می‌توانند از ویژگی‌هایی مانند انتشار زمان قفل، امضای چندگانه (multisig) و بسیاری موارد دیگر استفاده کنند.

این ویژگی‌ها تراکنش‌ها را پیچیده‌تر و ردیابی آن را دشوارتر می‌کرد؛ بااین‌حال، این فرآیندها برای تأیید به چندین ورودی و امضا نیاز داشتند. ازاین‌رو، مقدار زیادی از اطلاعات تراکنش به‌طور خودکار بر روی بلاکچین آشکار‌ می‌شد. این فرایند یک خطر امنیتی ایجاد‌ می‌نمود و حجم عظیمی از داده‌ها در بلاکچین باعث ایجاد تأخیر در انجام تراکنش شده و با افزایش حجم داده، سرعت تراکنش کاهش یافت.

با MAST، مقدار تأیید و اسکریپت‌ها (کد‌های برنامه‌نویسی) را‌ می‌توان کاهش داد، زیرا یک تراکنش MAST‌می‌تواند چندین اسکریپت را نشان دهد. هنگامی که یک تراکنش پیچیده بیت کوین به MAST‌ می‌رود، تنها امکان اجرای شرایط اجرا شده در بلاکچین را فراهم‌ می‌کند. این فرآیند باعث کاهش حجم داده‌های ذخیره شده در بلاکچین و در نتیجه، افزایش سرعت تراکنش و افزایش حریم خصوصی کاربران‌ می‌شود.

سخن آخر

ارتقا Taproot به‌طور بالقوه‌ می‌تواند مسیر بیت کوین را در آینده تغییر دهد. چه سرمایه‌گذار بیت کوین باشید و چه نباشید، اطلاع از این ارتقا می‌تواند به شکل دادن استراتژی سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال شما در آینده کمک کند. این ارتقا به‌شدت مقیاس‌پذیری بیت کوین را بهبود‌ می‌بخشد، البته بسیاری آن را یکی از موانع اصلی‌ می‌دانند که مانع پذیرش کامل بیت کوین‌ می‌شود.


منبع: