ریزش در بازار رمزارزها در تاریخ 15 مرداد 1402 و بررسی عوامل تاثیر گذار در روند بازار ارزهای دیجیتال (cryptocurrency)

در روز دوشنبه قیمت بیت کوین به 49000 دلار سقوط کرد و 16 درصد به کاهش 13 درصدی هفته گذشته افزود. آلتکوین ها نیز تحت تأثیر ریزش بیت کوین، افت قابل توجهی را نشان دادند.

در این ریزش، ارزش کل بازار کریپتو از 2.48 تریلیون دلار (در هفته گذشته) به 1.7 تریلیون دلار کاهش یافت.

همچنین بازارهای جهانی از جمله بازار سهام آسیا و نزدک سقوط سنگینی را تجربه کردند.

این فشار فروش، دلایل متعددی دارد که اصلی ترین علت، عدم کاهش نرخ بهره و فروش ناشی از ترس از رکود بود.

این بحران مالی جهانی بر بازار کریپتو، به‌ویژه بازار BTC تأثیر گذاشت، همیشه دلایل متعددی وجود دارد که به یکدیگر وابسته هستند و ما نمی توانیم به یک دلیل واحد اشاره کنیم.

در این مقاله به دلایل احتمالی مرتبط با ریزش بیت کوین می پردازیم.

داده های کلان اقتصادی و ترس از رکود در ایالات متحده

فدرال رزرو نرخ بهره را برای ماه جولای بدون تغییر نگه داشت.

برای مطالعه بیشتر در رابطه با صحبت های پاول، رئیس فدرال رزرو به این مقاله مراجعه کنید.

به طور همزمان، داده های نزولی اقتصاد کلان که از ایالات متحده به دست می آید، نگرانی سرمایه گذاران را تشدید کرده است.

نگرانی‌ها در مورد رکود در آینده منجر به افزایش حساسیت بازار و رویکرد محتاطانه سرمایه‌گذاران شده است.

تا چهارشنبه گذشته، همه فکر می کردند که تورم به تدریج کاهش می یابد و اقتصاد نسبتاً قوی است، بنابراین فدرال رزرو با فرود نرم موفقیت آمیز اقتصاد، شروع به کاهش نرخ بهره خواهد کرد.

با این حال، گزارش PMI و مشاغل تولیدی ایالات متحده در ماه ژوئن ضعیف‌تر از انتظار بازار بود و اکنون سرمایه‌گذاران نگران احتمال رکود اقتصادی و کاهش ارزش دارایی های ریسکی هستند.

بیت کوین نیز مانند سایر دارایی ها با ریزش قیمت همراه بود، با توجه به نتیجه جلسه فدرال رزرو سرمایه گذاران از عدم کاهش نرخ بهره تا ماه سپتامبر اطمینان یافتند و سرمایه گذاران سازمانی از ترس رکود احتمالی موجب افزایش فشار فروش در قیمت بیت کوین شدند.

بیت کوین از مقاومت چند ماهه در حال پولبک (Pullback) و اصلاح می باشد

از منظر تکنیکال همانطور که در مقاله تحلیل بیت کوین گفتیم، کاهش قیمت بیت کوین بخشی از یک اصلاح است که پس از تست مقاومت خود (ناحیه ۷۲ هزار دلار) به ناحیه تقاضا(محدوده ۵۰ هزار دلار) در تایم فریم روزانه رسید.

برای مطالعه آخرین تحلیل بیت کوین به این مقاله مراجعه کنید.

در تکمیل این تحلیل بانک گلدمن ساکس می گوید این کاهش قیمت یک سقوط نیست بلکه یک اصلاح سالم است.

گلدمن ساکس معتقد است که این اصلاح برای سلامت بلندمدت بازار ضروری است و استدلال می کند که بازار خیلی سریع رشد کرده است و نیاز به تطبیق با سطوح پایدارتر دارد.
این دیدگاه توسط بسیاری از کارشناسان مالی مشترک است که اصلاحات را فرصتی برای تنظیم و تثبیت بازار می دانند.

علیرغم صحبت های گلدمن ساکس و دیگر کارشناسان ارشد ارزهای دیجیتال، بسیاری از سرمایه‌گذاران همچنان نگران هستند که کاهش ترکیبی در هر دو بازار سهام و کریپتو باعث ایجاد عدم اطمینان شده است.

سقوط ارزش بیت کوین در مقابل ین ژاپن

در قلمرو پویای ارزهای دیجیتال، نوسانات ارزش دارایی ها صرفاً اعداد نیستند، بلکه نشانگر جریان‌های اقتصادی گسترده‌تر و وضعیت سیاست‌های مالی جهانی هستند.

اخیراً تغییر قابل توجهی در بازار به خصوص در مورد عملکرد بیت کوین در برابر ین ژاپن رخ داده است. این حرکت کارشناسان را به بررسی دقیق عوامل زمینه‌ای از جمله سیاست‌های اقتصادی ژاپن و تأثیر آن بر بازارهای مالی جهانی سوق داده است.

اکوسیستم ارز دیجیتال به شدت با تغییرات اقتصادی جهانی در هم تنیده است.

کاهش اخیر ارزش بیت کوین در برابر ین ژاپن در ریزش اخیر بیت کوین تاثیرگذار است. این کاهش قیمت بازتابی از تعدیل‌های بازار گسترده‌تر ناشی از مواضع اقتصادی تهاجمی ژاپن بود.
تحلیلگران به رویکرد تهاجمی و چرخش در موضع بانک مرکزی ژاپن که با افزایش غیرمنتظره نرخ بهره مشخص شده است، به عنوان عاملی حیاتی بر این سناریو اشاره می کنند.

این تعدیل در سیاست با هدف تثبیت اقتصاد ژاپن انجام شد، اما منجر به موج‌های قابل توجهی در بازارهای مالی، از جمله ارزهای دیجیتال شد.

کامالا هریس در انتخابات آمریکا ممکن است ترامپ را مغلوب کند

کاهش قیمت امروز بیت کوین ممکن است به دلیل افزایش احتمال پیروزی کامالا هریس در انتخابات نوامبر آمریکا در برابر رقیب طرفدار ارزدیجیتال، دونالد ترامپ باشد.

کاملا هریس برای اولین بار از زمان شروع مبارزات انتخاباتی خود در نظرسنجی های ایالت های کلیدی با 48 درصد آرا از ترامپ (47 درصد) پیشی گرفت که شانس برنده شدن او در انتخابات پیش رو را افزایش می‌دهد.

نتایج این نظرسنجی‌های پیش از انتخابات برای بازار ارزهای دیجیتال حائز اهمیت است.

تغییرات ژئوپلیتیک و تغییر قدرت جهانی بر قیمت بیت کوین

قیمت بیت کوین در پی سقوط بازار جهانی کاهش یافت، بنابراین دلایل سقوط BTC تقریباً مشابه دلایل ریزش سهام است.

بسیاری از کارشناسان این اصلاح را بخشی از تغییرات ژئوپلیتیک می دانند که در ادامه چند سناریو را مورد بررسی قرار می دهیم.

  • واحد پول بریکس: کشورهای بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) در حال برنامه ریزی برای راه اندازی استیبل کوین خود هستند که تسلط دلار آمریکا را به ویژه در برابر طلا، نفت و بیت کوین به چالش خواهد کشید.
  • رکود آمریکا: با توجه به تغییر قدرت، بسیاری از تحلیلگران پیش بینی کردند که رکود آمریکا در سال 2024 رخ خواهد داد و این سقوط بازار سهام را آغاز آن می دانستند. اما فدرال رزرو این موضوع را رد کرد و گفت که به این زودی رکود اقتصادی بزرگی وجود نخواهد داشت. افزایش احتمالی نرخ بهره به دلیل بحران آب و هوا و بیکاری در ایالات متحده بر اقتصاد تأثیر بسزائی می گذارد.
  • حمایت BIS از آسیا و اقیانوسیه: بانک تسویه حساب های بین المللی (BIS) گزارش سالانه 2023/۲۰24 خود را در 30 ژوئن به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد تاسیس دفاتر آسیا-اقیانوسیه خود منتشر کرد. در این گزارش آمده است که تمرکز آن بیشتر بر مناطق غیر غربی خواهد بود.
  • تحولات غرب آسیا و تشدید تنش ها: با افزایش تنش در خاورمیانه و احتمال وقوع عملیات‌های نظامی گسترده، بازارهای جهانی تحت تاثیر قرار خواهند گرفت که بیت کوین نیز از آن مستثنی نیست.

آینده ارزهای دیجیتال و چشم انداز مالی به هم پیوسته

همانطور که عوامل مختلف در دنیای مالی به طور فزاینده‌ای به هم متصل می‌شوند، تاثیر سیاست های اقتصادی سنتی بر بازار ارز دیجیتال بارزتر می‌شود.

این چشم انداز پیچیده نیازمند درک دقیق شاخص‌های اقتصادی سنتی و پویایی منحصر به فرد بازار ارزهای دیجیتال است.

برای علاقه مندان و سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال، آگاه بودن از تغییرات اقتصادی جهانی، تغییرات سیاست ها و تأثیرات بالقوه آنها بر ارزهای دیجیتال بسیار مهم است.

همانطور که ما وارد عصری می شویم که خطوط بین مالی سنتی و دیجیتال محو می‌شود، توانایی انطباق و پاسخ به این تغییرات، میزان موفقیت در بازار ارزهای دیجیتال را مشخص می‌کند.

گرچه روندهای فعلی ممکن است دلهره آور به نظر برسند ولی به طور همزمان فرصت‌هایی را برای سرمایه گذاران حرفه ای ارائه می‌دهند تا استراتژی‌های خود را اصلاح کنند و عملکرد مطلوبی داشته باشند.

کلید موفقیت، در تصمیم گیری آگاهانه و درک دقیق از رابطه چند وجهی بین سیاست های اقتصادی جهانی و اکوسیستم ارزهای دیجیتال، نهفته است.

به طور خلاصه، کاهش اخیر ارزش بیت کوین در برابر ین ژاپن در کنار سایر عوامل موثر که در این مقاله عنوان کردیم، یک پدیده چند عاملی است که بر اهمیت شرایط اقتصادی جهانی در بازارهای ارزهای دیجیتال تاکید می کند.


منبع: