میانگین هزینه‌ دلاری Dollar Cost Averaging) dca) استراتژی مدیریت ریسک قیمت در هنگام خرید سهام، صندوق‌های قابل‌ معامله در بورس (ETF) یا صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری مشترک است که به‌تازگی در خرید بیت کوین نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد‌. با این استراتژی، به‌جای خرید یک دارایی در یک نقطه‌ قیمت واحد با میانگین هزینه دلاری و بدون توجه به قیمت و در فواصل زمانی معین، مقادیر به نسبت کمتری را خریداری می‌کنید‌.

وقتی سرمایه‌گذاران یک دارایی را در طول زمان و در فواصل زمانی منظم خریداری می‌کنند، ریسک خرید بیش‌ازحد یک دارایی در قیمت‌های بالا را کاهش می‌دهند؛ البته قیمت‌ها فقط یک‌طرفه حرکت نمی کنند، اما اگر خرید خود را تقسیم کنید و چندین خرید انجام دهید، می‌توانید میانگین خرید خود را در طول زمان کاهش دهید‌.

علاوه‌براین، میانگین هزینه دلاری به شما کمک می‌کند تا سرمایه خود را به‌طور ثابت‌ به کار گیرید که یک عامل کلیدی برای رشد سرمایه‌‌گذاری بلندمدت است‌. میانگین هزینه دلاری (DCA)، نوعی استراتژی است که می‌تواند به شما کمک کند مبلغی را که برای سرمایه‌‌گذاری می‌پردازید کاهش دهید و ریسک را به حداقل برسانید‌. در بلندمدت، DCA می‌تواند به کاهش هزینه‌های سرمایه‌‌گذاری و افزایش بازدهی‌تان کمک کند‌.

میانگین هزینه دلاری (DCA) چگونه کار می‌کند؟

میانگین هزینه دلاری (DCA) با خرید منظم سهم کمی از سرمایه در فواصل زمانی، موجب کنترل احساسات در سرمایه‌‌گذاری می‌شود؛ بدین ترتیب که در فواصل زمانی مشخص وقتی قیمت‌ها بالاست، سهام کمتری می‌خرید و وقتی قیمت‌ها پایین است، بیشتر می‌خرید‌. منطق پشت استراتژی میانگین هزینه دلاری (DCA) این است که معامله‌گر موضع جهت‌گیری‌شده و مناسبی در یک رکود غیرمنتظره در بازار داشته باشد بدون اینکه سرمایه زیادی را در معرض خطر از دست دادن قرار دهد‌.

اگر فرض کنیم پس از خرید، نوسانات کوتاه‌مدت بازار وجود دارد و قیمت دارایی خریداری‌شده کاهش می‌یابد، DCA به‌گونه‌ای طراحی شده است که به سرمایه‌گذار این آزادی عمل را می‌دهد تا با قیمت کاهش‌یافته، سرمایه‌‌گذاری بیشتری انجام دهد‌. در واقع، با خرید سهم‌های بیشتر در قیمت‌های پایین‌تر، میانگین خرید کاهش می‌یابد و در نتیجه، سودآوری آسان‌تر می‌گردد.

استراتژی سرمایه گذاری DCA چیست؟

یکی از اشتباهات رایج بسیاری از سرمایه‌گذاران، تلاش برای «زمان‌بندی بازار» برای خرید است، اما میانگین هزینه دلاری (DCA) می‌تواند نیاز به زمان‌بندی در بازار را برطرف کند‌. بنابراین، DCA با خرید در فواصل زمانی برنامه‌ریزی‌شده در بازار، با اختیار خرید سهام بیشتر در قیمت‌های پایین موجب کاهش میانگین قیمت پرداختی در خرید یک دارایی می‌شود. برای سرمایه‌گذاران، سادگی DCA می‌تواند ابزار مفیدی برای سرمایه‌گذاری صبورانه باشد و آن‌ها را از وسوسه ریسک‌کردن کل مبلغ برای بازده بالاتر محافظت کند‌. مفهوم میانگین هزینه دلاری (DCA) این است که می‌توانید سرمایه خود را در بخش‌های منظم در طول زمان سرمایه‌‌گذاری کنید‌.

دیدگاه سرمایه‌‌گذاری با استراتژی DCA

ازآنجایی‌که سرمایه‌‌گذاری به‌صورت یک‌جا انجام نشده است، DCA می‌تواند مبنای هزینه‌ سرمایه‌گذاری‌ها را کاهش دهد‌؛ حتی اگر کاهش قیمت سهم ادامه یابد، در این استراتژی سرمایه‌گذار فرض می‌کند که بازار در نهایت بهبود خواهد یافت‌.

استراتژی DCA چه زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد

استراتژی DCA زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که شرایط بازار مساعد بوده و در بلندمدت، قیمت دارایی‌ها افزایش می‌یابد‌. قیمت دارایی‌ها در کوتاه‌مدت به‌طور مداوم افزایش نمی‌یابد، بلکه ممکن است قیمت‌ها به سمت بالا و پایین نوسان‌های کوتاه‌مدتی داشته باشند و از هیچ الگوی قابل‌پیش‌بینی خاصی پیروی نکنند‌. بسیاری از مردم سعی کرده‌اند زمان‌بندی برای سرمایه‌‌گذاری در بازار را تعیین کرده و دارایی‌هایی را بخرند که قیمت‌های آن‌ها ارزان به نظر می‌رسد‌. از نظر تئوری، زمان‌بندی برای سرمایه‌‌گذاری آسان به نظر می‌رسد که البته در عمل، بسیار دشوار است حتی برای معامله‌گران حرفه‌ای سهام‌.

پایین‌ترین قیمت امروز می‌تواند یک قیمت نسبتاً بالا در هفته آینده باشد‌ و بالاترین قیمت این هفته ممکن است یک ماه دیگر مانند یک قیمت نسبتاً پایین به نظر برسد‌. فقط در گذشته بازار است که می‌توانید تشخیص دهید چه قیمت‌های مطلوبی برای هر دارایی وجود داشته که دیگر برای خرید خیلی دیر شده است‌!

هنگامی که منتظر می‌مانید و سعی می‌کنید زمان خرید دارایی‌تان را تعیین کنید، اغلب احساسات موجب می‌شوند با افزایش قیمت دارایی به خرید بپردازید‌. تلاش برای تعیین زمان خرید در بازار واقعاً می‌تواند برای شما هزینه داشته باشد‌. براساس تحقیقات چارلز شواب، سرمایه‌گذارانی که سعی کردند بازار را زمان‌بندی کنند، نسبت به کسانی که به‌طور منظم با میانگین هزینه دلاری (DCA) سرمایه‌گذاری می‌کردند، سود بسیار کمتری داشتند‌. استراتژی DCA به کسانی که سرمایه کمتری دارند کمک می‌کند‌.

به‌عنوان مثال، ممکن است شما مبلغ زیادی برای سرمایه‌‌گذاری در یک زمان نداشته باشید‌. استراتژی میانگین هزینه دلاری، مقادیر کمتری از پول شما را به‌طور منظم وارد بازار می‌کند‌. به این ترتیب، لازم نیست منتظر بمانید تا مقدار بیشتری پس‌انداز کنید تا از رشد بازار بهره‌مند شوید‌. DCA تضمین می‌کند که حتی در زمانی که بازار رو به کاهش است، بتوانید سرمایه‌گذاری ‌کنید‌.

برای برخی افراد، حفظ روند سرمایه‌گذاری در طول افت بازار می‌تواند ترسناک باشد‌. بااین‌حال، اگر سرمایه‌گذاری را متوقف کنید یا سرمایه‌گذاری‌های موجود خود را با قبول ضرر از بازار خارج کنید، در خطر از دست دادن رشد آتی در بازار هستید‌. طبق تحقیقات چارلز شواب، کسانی که در طول بازارهای نزولی سرمایه‌‌گذاری می‌کنند، از نظر تاریخی نسبت به کسانی که پول خود را برداشت می‌کنند و سپس سعی می‌کنند زمان بازدهی بازار را برای خرید زمان‌بندی کنند، بازده بهتری دارند.

چه کسانی باید از استراتژی (DCA) استفاده کنند؟

  • سرمایه‌گذاران با میزان سرمایه پایین‌.
  • سرمایه‌گذارانی که علاقه‌ای به انجام تحقیقات برای زمان‌بندی بازار را ندارند‌.
  • سرمایه‌گذارانی که ممکن است در بازارهای نزولی، تحت‌تأثیر احساسات خود، از سرمایه‌‌گذاری خودداری کنند‌.

ممکن است استراتژی سرمایه‌‌گذاری دیگری را ترجیح دهید اگر:

  • مبلغ زیادی برای سرمایه‌‌گذاری دارید‌.
  • از تلاش برای زمان‌بندی بازار لذت می‌برید و به زمان اضافی و تحقیق اهمیتی نمی‌دهید‌.
  • برای کوتاه‌مدت سرمایه‌‌گذاری می‌کنید‌.

آموزش نحوه استفاده از استراتژی DCA در خرید بیت کوین

در این قسمت با یک مثال فرضی از استراتژی DCA استفاده میکنیم و مراحل را در حالت عملی مورد بررسی قرار میدهیم. فرض کنید یک شخص با سرمایه 5000 دلار قصد خرید بیت کوین را دارد. دو راه پیش روی این سرمایه گذار وجود دارد. راه اول این است که با زمان بندی بازار قیمت مناسب برای خرید را مشخص کرده و در سطح یا سطوح خاصی اقدام به خرید کند.

این روش در ظاهر بسیار ساده به نظر میرسد که در عمل حتی معامله گران حرفه ای نیز دچار خطاهایی بوده اند، در این روش احساسات تاثیر بسیاری در روند سرمایه گذاری ایجاد میکند و ممکن است در قیمت های گران حجم زیادی خریداری شده و قیمت خرید نامناسب باشد، همچنین ممکن است بازار نزولی شده و وارد رکود شود، علاوه بر این صبر کردن در بازار برای معامله گران میتواند چالش برانگیز باشد و حتی موجب تصمیمات تکانشی شده و موجب ضرر وی میشود.

در راهکار دوم این سرمایه گذار میتواند از استراتژی DCA استفاده کند.در این روش ابتدا مشخص میکند که در چه بازه زمانی قصد خرید دارد، سرمایه گذار ما در این مثال قصد دارد که در مدت یک سال هر ماه اقدام به خرید بیت کوین کند و نگاه او به بازار در بلند مدت صعودی میباشد. با این تصمیم اگر بازار دچار رکود احتمالی شده و یا نزولی شود این سرمایه گذار هر ماه خرید بیت کوین دارد که با توجه به قیمت مشخص میکند که چه مقدار سهم خرید کند. همچنین اگر بازار صعودی نیز شود همچنان خرید ماهانه بیت کوین انجام میدهد.

حال باید محاسبات خود را انجام دهد:

مجموع سرمایه 5000 دلار است اگر این سرمایه را 120 سهم در نظر بگیریم هر سهم تقریبا 40 دلار خواهد بود و همچنین متوسط خرید هرماه معادل 10 سهم میباشد، در تصویر زیر میتوانید محاسبات را مشاهده کنید.

DCA (متوسط هزینه دلاری) در خرید رمزارز - آریومکس

سرمایه گذار مشخص کرده که هر ماه تقریبا ۱۰ سهم خریداری میکند و اگر تشخیص دهد قیمت مناسب است سهم بیشتری خریداری خواهد کرد و بالعکس. فرض میکنیم سرمایه گذار در ۴ ماه گذشته این استراتژی را به کار گرفته است. در تصویر زیر نمودار بیت کوین را به ۱۲ بخش تقسیم کرده ایم و در هر ماه تقریبا ۱۰ سهم خرید خواهد شد.

DCA (متوسط هزینه دلاری) در خرید رمزارز - آریومکس

سرمایه گذار جهت حرکت قیمت در آینده را نمیداند و اهمیتی برایش ندارد، در ادامه دو سناریوی صعودی و نزولی را به صورت فرضی در نظر میگیریم تا با مقایسه قیمت های خریداری شده و محاسبه میانگین خرید هر دو حالت را بررسی میکنیم.

DCA (متوسط هزینه دلاری) در خرید رمزارز - آریومکس

سرمایه گذار تصمیم میگیرد که در هر نوبت اگر قیمت بالا باشد ۷ سهم و اگر قیمت پایین باشد ۱۳ سهم و در غیر این صورت ۱۰ سهم خریداری کند و در تصویر زیر خرید ها و میانگین خرید در هر دو سناریو ی صعودی و نزولی را میتوانید مشاهده کنید.

DCA (متوسط هزینه دلاری) در خرید رمزارز - آریومکس

میتوانیم نتیجه بگیریم که استراتژی dca برای مدیریت سرمایه و غلبه بر احساسات در بازار کارایی خوبی دارد و موجب میشود که میانگین خرید کاهش یابد، همچنین این استراتژی موضع مناسبی در مقابله با رکود احتمالی و کاهش قیمت در بازار به سرمایه گذار ارائه میدهد.

جمع‌بندی

اگر شرایط بازار را در بلندمدت صعودی ارزیابی کرده‌اید و قصد سرمایه‌‌گذاری در یک دارایی را دارید، برای مثال قصد خرید بیت کوین را دارید، اگر درصدد زمان‌بندی برای خرید هستید و قیمتی را برای خرید مناسب ارزیابی کرده‌اید، انتظار ممکن است باعث شود که سودهای بالقوه را از دست بدهید‌. سرمایه‌گذاری یک‌باره پول زیاد می‌تواند استرس‌زا باشد و ممکن است از نظر روانی برای شما راحت‌تر باشد که بخش‌های کوچک‌تری را در طول زمان سرمایه‌گذاری کنید‌.

استراتژی میانگین هزینه دلاری (DCA)، به رشد سرمایه شما کمک می‌کند‌. طبق تحقیقات انجام شده، سرمایه‌گذارانی که از استراتژی (DCA) استفاده می‌کردند، رشد سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی داشتند. استراتژی DCA به معنای مشخص کردن بازه‌های زمانی برای خرید است که سرمایه به این بازه‌ها تقسیم شده و در قیمت‌های پایین این آزادی عمل وجود دارد تا مقادیر بیشتری در آن نوبت خریداری شود‌. این استراتژی در نهایت موجب کاهش میانگین خرید و سودآوری بیشتر می‌شود.


منبع: