پیشکسوتان صنعت ارزهای دیجیتال با نام فانتوم آشنا هستند. Fantom یکی از پروژه های بلاکچینی است که در سال 2021 همراه با سولانا و آوالانچ به عنوان رقیب اتریوم محبوبیت بالایی کسب کرد.

با این حال، فانتوم در سالهای گذشته به دلیل بازار نزولی و مشکلاتی که در شبکه خود داشت، نتوانسته آن طور که باید رشد قیمتی را تجربه نماید و فانتوم اکنون در تلاش برای جذب کاربران جدید به شبکه خود است.

 Sonic یک ارتقا در شبکه فانتوم می‌باشد که مقیاسی مشابه بروزرسانی Merge در اتریوم دارد، ارتقا سونیک تلاش فانتوم برای احیا اعتبار خود و وارد شدن به عرصه رقابت می‌باشد.

مروری کوتاه بر پروژه فانتوم (FTM)

Fantom یک بلاکچین لایه 1 است که در سال 2018 ایجاد شد و تجربه کاربری فوق‌العاده سریع و کم هزینه را با خود به ارمغان آورد، این ویژگی یا همان مقیاس پذیری در بلاکچین، چیزی است که همه فعالان ارزهای دیجیتال به دنبال برآورده شدن آن هستند.

در سال 2019، فانتوم با بایننس وارد همکاری شد و اندکی پس از آن، شبکه فانتوم که با نام Fantom Opera نیز شناخته می‌شود متولد شد.

در طول بازار صعودی در سال 2021، فانتوم به سرعت جایگاه خود را به عنوان بستر محبوب در حوزه DeFi و بستری جهت ساخت برنامه های غیرمتمرکز تثبیت کرد و هجوم کاربران به این شبکه را به همراه داشت.

محبوبیت شبکه فانتوم تا جایی پیش رفت که فانتوم به دومین زنجیره بزرگ در حوزه DeFi تبدیل شد و ارزش کل قفل شده (TVL) آن در مارس 2022 به 8 میلیارد دلار رسید.

با این حال، بازار نزولی 2022 تاثیر بسیار مهمی بر فانتوم داشت. کناره گیری آندره کرونیه از فانتوم و هک شدن بخشی از پروژه، موجب شد ارزش کل قفل شده در فانتوم بیش از ۹۰ درصد کاهش یابد.
علاوه بر این، قیمت FTM نیز از اوج خود 95 درصد کاهش یافت و از این جهت اعتبار پروژه فانتوم زیر سوال رفت.

Fantom همیشه در خط مقدم فناوری دنیای کریپتو قرار داشته است ولی متاسفانه به دلیل عملکرد بد توسعه دهندگان پروژه، نتوانست ارزش واقعی خود را به نمایش بگذارد، اکنون ارتقا Sonic می‌تواند گامی بزرگ برای شبکه فانتوم باشد و در صورت موفقیت، یکی از سریعترین بلاکچین ها خواهد بود و پتانسیل بازگشت این پروژه به رقابت را فراهم می‌نماید.

با توجه به تست های در حال انجام، شبکه سونیک این پتانسیل را دارد که حتی عنوان سریعترین بلاکچین جهان را به خود اختصاص دهد.

ارتقا سونیک (Sonic) در پروژه فانتوم چیست؟

سونیک (Sonic) نام مجموعه ای از ارتقاهای عمده در شبکه بلاکچین فانتوم است، همچنین نام بلاکچین Fantom پس از نهایی شدن ارتقا، به Sonic تغییر می‌یابد.

در فضای رقابتی نسل‌های جدید لایه اول (L1) مانند Sui و Aptos پروژه فانتوم به یک کاتالیزور نیاز داشت تا دوباره وارد رقابت شود.

ارتقا سونیک تلاش فانتوم برای همترازی با نسل های جدید لایه اول (L1) است.

با ارتقا Sonic بلاکچین فانتوم می‌تواند به 2000 TPS یا 2000 تراکنش در ثانیه ( معادل سرعت تراکنش در Solana) دست یابد.

ارتقا Sonic یک بستر تکنولوژیکی قوی برای استقبال از جریان‌های دارایی‌ها، کاربران و برنامه‌های جدید در Fantom فراهم می‌کند.

آپدیت سونیک از 3 عنصر مهم تشکیل شده است: FVM ،Carmen و Lachesis.

ماشین مجازی فانتوم: ماشین مجازی فانتوم (FVM) اساسا ماشین مجازی اتریوم (EVM) با موتور کاملاً جدید است. FVM به صورت ۱۰۰ درصدی با کدهای قدیمی EVM سازگار است اما می‌تواند تراکنش ها را سریعتر انجام دهد، ویژگی‌های بهتری برای توسعه دهندگان دارد و کارآمدتر است.

Carmen:
کارمن نام مکانیسم ذخیره سازی داده‌های Sonic است. کارمن گره‌های عملیاتی را به گره‌های اعتبار سنجی و آرشیو جدا می‌کند. ساختار داده کارمن اجازه حذف داده های غیر ضروری را می‌دهد و هزینه های ذخیره سازی داده ها را تا 95 درصد کاهش می‌دهد.

به روز رسانی Lachesis: مکانیسم اجماع فانتوم Lachesis نام دارد. ارتقا سونیک عملکرد Lachesis را بهبود بخشید تا بتواند تراکنش‌های بزرگتری را نسبت به قبل انجام دهد. Sonic همچنین امنیت Lachesis را با افزایش حداقل حد نصاب اعتبارسنجی، بهینه کرده است.

پتانسیل و تاثیر به روز رسانی سونیک در ارز دیجیتال FTM

اشتیاق جامعه فانتوم به ارتقا Sonic را می‌توان در فعالیت زنجیره ای Fantom مشاهده کرد. علیرغم فعالیت‌های راکد کاربران و تعداد تراکنش‌ها، حجم DEX و ارزش کل قفل شده از اوایل ژانویه افزایش یافته است که در تصویر زیر می‌توانید مشاهده کنید.

ارتقا سونیک حجم معاملات DEX و ارزش کل قفل شده (TVL) در فانتوم از ابتدای سال 2024

حجم معاملات DEX و ارزش کل قفل شده (TVL) در فانتوم از ابتدای سال 2024

فراز و نشیب‌های بلاکچین سولانا نشان داد که یک جامعه قوی از کاربران و توسعه دهندگان می‌توانند شبکه را احیا کنند.

بنابراین، فانتوم در تلاش است تا قبل از انتشار ارتقا سونیک، کاربران را به سمت شبکه فانتوم جذب کند. برخی از این موارد عبارتند از برنامه فصل میم کوین، ادغام USDC در فانتوم و معرفی سیستم‌های تشویقی مانند کسب درآمد از کارمزدها و airdrops احتمالی در آینده می‌باشد.

بنیاد فانتوم برنامه فصل Memecoin را در ماه ژوئن راه اندازی کرد. این برنامه قصد دارد یک اکوسیستم memecoin ایمن ایجاد کند و از قرار گرفتن جامعه در معرض کلاهبرداری جلوگیری نماید.
در مجموع 10 میلیون دلار مشوق های FTM برای تیم های memecoin و دارندگان توکن در نظر گرفته شده و در حال حاضر 9 میم کوین در لیست فصل میم Fantom وجود دارد.

همچنین فانتوم USDC.e را با همکاری پروژه Wormhole یکپارچه کرد. USDC.e یک راه حل موقت برای اکوسیستم Fantom است که در حال حاضر فاقد استیبل کوین است.

بعد از ارتقا سونیک USDC.e می‌تواند بدون نیاز به پروژه Wormhole به USDC تبدیل شود.

سونیک (Sonic) یک دوره جدید و گامی بزرگ برای فانتوم

همراه با ارتقا Sonic، فانتوم نام خود را به Sonic Chain تغییر خواهد داد.

همچنین این تغییر شامل رمزارز فانتوم (FTM) خواهد بود که به (S) مخفف Sonic تغییر خواهد کرد. بنیاد فانتوم این پیشنهاد را ارائه کرده است.

Sonic Chain از یک شبکه لایه اول Sonic با یک شبکه لایه دوم بومی به طور کامل به اتریوم متصل خواهد شد.

از دیدگاه اتریوم، فانتوم مانند لایه دوم با سرعت و همراه با امنیت لایه اول است.

Sonic یک شبکه هیبریدی لایه اول و لایه دوم EVM (ماشین مجازی اتریوم) خواهد بود زیرا به طور کامل با اتریوم ادغام شده است.

بنیاد Fantom مهاجرت FTM و همچنین یک برنامه تشویقی در اکوسیستم سونیک و طرح توزیع airdrop را پیشنهاد داده است.

اگرچه در ایردراپ مورد استقبال قرار گرفته، اما بسیاری از مردم نگران عرضه اضافی توکن S فراتر از عرضه فعلی FTM هستند. افزودن عرضه S با افزایش فشار فروش و کاهش ارزش FTM همراه بوده و بر صاحبان توکن FTM تأثیر می‌گذارد.

کاهش عرضه دارایی‌ها جنبه مهمی است که اغلب نادیده گرفته می‌شود. افزودن عرضه، ارزش دارایی را کاهش می‌دهد، مگر اینکه افزایش قابل توجهی در تقاضای بازار به دنبال داشته باشد.

نقشه راه زنجیره ای فانتوم در ارتقا سونیک (Sonic)

  • پل لایه دوم ارتباطی به اتریوم: زنجیره سونیک اولین لایه اولی خواهد بود که پل لایه دوم بومی به اتریوم خواهد داشت.
  • برنامه ایردراپ Sonic: تیم فانتوم برای تشویق اکوسیستم Sonic، کمک های مالی به تیم توسعه دهنده و برنامه airdrop را برای جامعه کاربران پیشنهاد می‌دهد.
  • FVM موازی: تیم Sonic موازی سازی بالقوه FVM را در ارتقا بعدی بررسی خواهد کرد.
  • استفاده از فناوری Zero-Knowledge: تیم DeFi آندره کرونژ در حال توسعه استفاده‌های بالقوه از ZK برای اکوسیستم Sonic است. با این حال، مدیر عامل فانتوم، مایکل کونگ، گفت که اجرای آن در آینده نزدیک نخواهد بود.

مروری بر ارتقا سونیک (Sonic) در بلاکچین فانتوم

Fantom یکی از پروژه‌های محبوب لایه اول در بازار صعودی سال 2021 بود. در طول بازار نزولی، فانتوم درگیر مشکلاتی شد که به اعتبار پروژه لطمه سنگینی وارد نمود.

ارتقا سونیک تلاش فانتوم برای احیای اعتبار خود و رقابت با نسل جدید لایه اول است.

سونیک همچنین یک دوره جدید برای فانتوم می‌باشد.

فانتوم به Sonic Chain تغییر نام خواهد داد که قابلیت انجام 2000 تراکنش در ثانیه را دارد.

علاوه بر این، Sonic دارای یک لایه دوم بومی است که به اتریوم متصل می‌شود و یک FVM که تراکنش های اتریوم را با کارایی بیشتری انجام می‌دهد.

همه این ویژگی‌ها سونیک را به عنوان یکی از پروژه های لایه اول با پتانسیل بالا تبدیل نموده و پتانسیل رشد پروژه فانتوم را فراهم می‌کند.


منبع: