آنچه خواهید خواند:

با توجه به تاثیر پذیری بازارهای مالی از میزان نرخ بهره و تصمیمات سیاست گذاران، در این بخش به بررسی صحبت های آقای جروم پاول و آخرین داده های فدرال رزرو می پردازیم.

خلاصه سخنرانی جروم پاول، رئیس فدرال رزرو (Fed Chair Powell Speaks) در تاریخ ۳۱ جولای

در جلسه امروز، فدرال رزرو نرخ بهره را کاهش نداد، اما بیانیه آن احتمال کاهش در ماه سپتامبر را آشکار کرد.

به گفته پاول، کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر امکان پذیر است.

پس از این تصمیم، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو گفت: «سیاست کاهش نرخ بهره می‌تواند به محض جلسه بعدی در سپتامبر روی میز باشد».

با این حال، او تاکید کرد که کمیته بازار آزاد فدرال هیچ تصمیمی در مورد جلسات آینده نگرفته است.

در ادامه، جلسه روز چهارشنبه را با جزئیات صحبت های پاول(رئیس فدرال رزرو) دنبال میکنیم.

مقامات فدرال رزرو در مورد زمان بندی کاهش نرخ بهره صحبت های جدی انجام دادند (خبر ۳۱ جولای)

جروم پاول روز چهارشنبه گفت که مقامات بانکی از خطرات ناشی از شروع زودهنگام کاهش نرخ بهره و خطرات دیرکرد کاهش نرخ بهره، کاملا آگاه هستند و در جلسه این هفته در همین مورد گفتگوی جدی داشتند.

پاول گفت: در این جلسه یک بحث واقعی در مورد کاهش نرخ بهره وجود داشت و افزود «همان طور که اشاره کردم، حس کلی کمیته فدرال رزرو این است که ما به نقطه ای نزدیک می شویم که در آن کاهش نرخ مناسب است. ما هنوز به نقطه مورد نظر نرسیده ایم، ما می‌خواهیم داده‌های خوب بیشتری ببینیم.»

وی بار دیگر تاکید کرد که تصمیم برای ثابت نگه داشتن نرخ بهره در جلسه سیاست گذاری این هفته به اتفاق آرا بوده است.

پاول گفت: اکثریت قوی از عدم کاهش نرخ بهره در این نشست حمایت کردند.

در حال حاضر، پاول خاطرنشان کرد که ایالات متحده داده های تورمی زیادی را به خود دیده است. در پایان سال گذشته، مقامات فدرال رزرو گفتند که می خواهند آمارهای مثبت بیشتری را مشاهده کنند و چندین نفر اشاره کردند که درصد بالایی از کاهش تورم از کالاها ناشی می شود. .

در مورد سال 2024، در حالی که سه ماهه اول داده های تورمی در سطح عالی منتشر نشد، پاول گفت که پیشرفت اخیر در مورد تورم بهتر شده است و احتیاط فعلی در مورد سنجیدن خطرات است.

پاول گفت: در شرایط فعلی هیچ تضمینی وجود ندارد و قضاوت بسیار دشواری است.

پیشرفت در کاهش تورم بهتر از سال گذشته است (خبر ۳۱ جولای)

پیشرفت اخیر در زمینه کاهش تورم که در سه ماهه دوم مشاهده شد، حتی بهتر از کاهش شدید تورم ثبت شده در نیمه دوم سال 2023 است.

جروم پاول در کنفرانس خبری پس از نشست چهارشنبه گفت: آنچه در حال حاضر می بینیم بهتر از سال گذشته است.

پاول گفت، روند اخیر در قیمت‌های شاخص مصرف‌کننده در ماه ژوئن به 2.5 درصد به صورت سالانه رسید، او اکنون شاهد پیشرفت در دو دسته بزرگ دیگر از جمله خدمات غیر مسکن و خدمات مسکن است.

اما پاول هشدار داد که تنها یک چهارم از روند کاهش تورم اخیر حاصل شده است و مقامات به نظارت دقیق ادامه خواهند داد.

بازار کار ایالات متحده به اندازه کافی آرام شده است (خبر ۳۱ جولای)

بر اساس اظهارات پاول در روز چهارشنبه: بازار کار ایالات متحده به اندازه کافی سرد شده است. این نشانه دیگری است که بانک مرکزی آماده است تا زودتر نرخ بهره را کاهش دهد.

پاول گفت: «فکر نمی‌کنم بازار کار در وضعیت فعلی‌اش منبع محتمل فشارهای تورمی باشد. بنابراین من نمی خواهم شاهد سرد شدن بیشتر در بازار کار باشم.

نرخ بیکاری از پایین ترین سطح نیم قرن اخیر یعنی 3.4 درصد در سال 2023 به 4.1 درصد در ماه ژوئن ۲۰۲۴ رسیده است. استخدام ماهانه قوی باقی مانده است، اما به دلیل افزایش بیش از حد بیکاری در سال های اخیر، روند آن به کندی پیش می رود و فرصت‌های شغلی کاهش یافته است.

پاول بازار کار امروز را با وضعیت سال 2019، درست قبل از همه گیری کووید-19 مقایسه کرد. آخرین شاخص هزینه اشتغال که صبح چهارشنبه منتشر شد، نشان داد که رشد بازپرداخت در ایالات متحده کمتر از حد انتظار است. افزایش سریع دستمزدها در سال های اخیر ارتباط تنگاتنگی با تورم قیمت خدمات داشته است.

جلسه دوم شهادت رییس فدرال رزرو در کمیته سیاست پولی مجلس سنا (Fed Chair Powell Testifies) خبر ۱۰ جولای ۲۰۲۴

جروم پاول رئیس فدرال رزرو، روز چهارشنبه این پیام را تقویت کرد که فدرال رزرو علاوه بر مهار تورم توجه فزاینده ای به پایین بودن سطح اشتغال دارد، تغییری که نشان می دهد احتمالا در ماه های آینده کاهش نرخ بهره را آغاز خواهد کرد.

پاول در دومین روز شهادت شش ماهه خود در کنگره به کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان گفت: هدف ما به عنوان بانک مرکزی فقط مهار تورم نیست بلکه مسئول اشتغال زایی نیز هستیم.

روز سه‌شنبه، زمانی که پاول در کمیته بانکداری سنا سخنرانی کرد، اظهار داشت که فدرال رزرو پیشرفت قابل‌توجهی در سمت هدف خود برای شکست دادن تورم بی سابقه داشته است و خاطرنشان کرد که کاهش نرخ بهره زودتر از موعد یا بیشتر از میزان نیاز باعث خواهد شد تا تلاش های بانک مرکزی اثربخشی خود را از دست بدهند.

کنگره به فدرال رزرو دستوری دوگانه داده است: ثابت نگه داشتن قیمت ها و افزایش حداکثری اشتغال.

پاول روز چهارشنبه گفت: “برای مدت طولانی تمرکز ما روی مهار تورم بود.”

تورم در اواسط سال 2022 به بالاترین حد چهار دهه اخیر رسید، فدرال رزرو در سال های 2022 و 2023 نرخ بهره خود را 11 بار افزایش داده و با خروج اقتصاد از رکود ناشی از همه گیری کرونا، تورم از اوج 9.1 درصدی خود به 3.3 درصد کاهش یافته است.

اقتصاد و بازار کار ایالات متحده به رشد خود ادامه داده با این حال در سال جاری سرعت رشد کاهش یافته است.
از آوریل تا ژوئن، کارفرمایان ایالات متحده به طور متوسط ​​177000 شغل در ماه ایجاد کردند که پایین ترین نرخ استخدام در سه ماه از ژانویه 2021 است.

پاول روز چهارشنبه به مجلس نمایندگان گفت که برای جلوگیری از آسیب رساندن به اقتصاد، فدرال رزرو احتمالا نیازی نیست حتما شاهد داده های تورمی کمتر از 2% باشد؛ بلکه می خواهیم درباره روند کاهشی پایدار به سمت 2% اطمینان پیدا کنیم.

اکثر اقتصاددانان گفته اند که انتظار دارند اولین کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در ماه سپتامبر اتفاق بیفتد.
پاول این هفته از گفتن اینکه چه زمانی اولین کاهش نرخ را در نظر می گیرد، خودداری کرده است.

پاول افزود سیاست پولی بازدارنده باعث شده تا فشارهای تورمی کمتر شوند؛ ما تا زمانی که اطمینان بیشتر در رابطه با مهار تورم بدست بیاوریم، دست به کاهش نرخ بهره نخواهیم زد.

رویکرد فدرال رزرو نسبت به تسهیل چارچوب نظارتی بازل 3 (خبر ۱۰ جولای ۲۰۲۴)

پاول در پاسخ به سوال چندین قانونگذار جمهوری خواه گفت که فدرال رزرو و سایر تنظیم کننده های مالی پیشنهاد سال 2023 موسوم به “طرح بازل 3 ” را بررسی خواهند کرد که میزان سرمایه ای را که بانک ها باید در مقابل ضررهای احتمالی نگه دارند، افزایش می دهد.
بانک های بزرگ به شدت با الزامات سخت گیرانه تر، که پس از بحران مالی 2007-2008 ظاهر شد، مبارزه کرده اند.
بانک ها هشدار داده‌اند که قوانین سخت‌گیرانه‌تر آنها را مجبور می‌کند وام‌دهی به مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها را کاهش دهند و به‌طور بالقوه اقتصاد را به خطر بیندازند.

پاول گفت که سه تنظیم کننده اصلی بانک های ایالات متحده شامل: فدرال رزرو، شرکت بیمه سپرده فدرال و دفتر کنترل کننده ارز، در مورد نسخه جدیدی جهت ارائه و دریافت بازخورد عمومی، تقریباً به توافق رسیده اند.

کاهش قدرت خرید مردم آمریکا در دولت بایدن (خبر ۱۰ جولای ۲۰۲۴)

پاول گفت ما همانند کشورهای دیگر، یک دوره با تورم بالا را گذراندیم. اکنون رشد اقتصادی در حدود 2% است و با توجه به شرایط تورم و بازار کار، می توان به طور کلی گفت در شرایط خوبی هستیم.

در رابطه با عدم بازیابی سنتیمنت مصرف کنندگان باید توجه داشت که مردم عمدتا به قیمت مسکن، مواد غذایی، انرژی، اقلام مصرفی ضروری و بازار کار توجه دارند. به همین دلیل با دیدن داده های تورمی پایین تر، الزاما شاهد بهبود سنتیمنت مصرف کننده نیستیم.

جلسه شهادت رییس فدرال رزرو در کمیته سیاست پولی مجلس سنا (Fed Chair Powell Testifies) خبر ۹ جولای ۲۰۲۴

جروم پاول، سه شنبه در کمیته بانکداری سنا به عنوان بخشی از سخنرانی شش ماهه خود در کنگره در مورد سیاست های پولی صحبت کرد.

با توجه به اینکه فدرال رزرو هنوز نرخ بهره را ثابت نگه داشته است، اظهارات پاول با دقت دنبال می شود تا نکاتی در مورد آنچه که برای شروع کاهش نرخ بهره نیاز است مورد بررسی قرار گیرد.

پاول در جدیدترین اظهارات خود گفت که او و همکارانش «می‌خواهند قبل از شروع روند کاهش یا کاهش سیاست‌ها مطمئن باشند که تورم به طور پایدار به سمت 2 درصد در حال حرکت است».

خلاصه صحبت های پاول در جلسه Testimoy در تاریخ 9 جولای

جروم پاول با تکرار صحبت های پیشین خود عنوان کرد، تا زمانی که فدرال رزرو از رسیدن به هدف 2 درصدی تورم اطمینان بیشتری بدست نیاورد، سیاست پولی را تغییر نخواهد داد.

او افزود با وجود اینکه پیشرفت خوبی در رسیدن به هدف تورمی داشتیم برای کاهش نرخ بهره به داده‌های خوب بیشتری برای اطمینان نسبت به مسیر تورم نیاز داریم زیرا که افزایش تورم تنها ریسک پیش روی ما نیست.

پاول بیان کرد تاخیر یا عجله در کاهش محدودیت سیاست پولی ممکن است به اقتصاد و بازار کار آسیب بزند، همچنین باعث ایجاد ریسک در مسیر تورم خواهد شد.
به گفته رییس فدرال رزرو، اقتصاد آمریکا با سرعت مناسبی در حال رشد است.
سیاست محدود کننده به کاهش تورم کمک می‌کند و عرضه و تقاضا را به تعادل نزدیک کرده است.

تعادل بین اهداف دوگانه که شامل حداکثر اشتغال و ثبات قیمتی می باشد، در حال برقراری است.

صحبت های جروم پاول در مورد شرایط بازار کار در تاریخ 9 جولای

پاول در رابطه با شرایط بازار کار اظهار داشت با وجود اینکه نرخ بیکاری افزایش پیدا کرده است همچنان در مقدار پایینی قرار دارد.
آخرین داده اشتغال نشان داد که بازار کار به مقدار قابل توجه آرام شده است و تقریبا به سطح قبل از همه‌گیری کرونا بازگشته است.

صحبت های جروم پاول در مورد تورم در تاریخ 9 جولای

پاول تاکید کرد که تورم در دو سال اخیر به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا کرده است ولی همچنان بالاتر از هدف ما قرار دارد، ما همچنان تصمیمات را جلسه به جلسه می‌گیریم.

پاول روز چهارشنبه مورخ ۱۰ جولای به شهادت خود در برابر کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان ادامه خواهد داد.

خلاصه سخنرانی جروم پاول، رئیس فدرال رزرو (Fed Chair Powell Speaks) در تاریخ ۲ جولای

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو گفت که تورم در ایالات متحده پس از افزایش نرخ های بهره در اوایل سال جاری دوباره کاهش یافته است.

او افزود، قبل از اینکه فدرال رزرو نرخ های بهره را کاهش دهد به شواهد بیشتری نیاز است.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو: تورم ایالات متحده دوباره در حال کاهش است، اگرچه هنوز زمان کاهش نرخ ها نرسیده است.

پاول گفت پس از برخی گزارش‌های مداوم تورم بالا در آغاز سال 2024، داده‌های ماه آوریل و می نشان می‌دهد که ما در حال بازگشت به مسیر کاهش تورم هستیم.

در کنفرانس سیاست پولی بانک مرکزی اروپا، پاول گفت که مقامات فدرال رزرو هنوز می خواهند پیش از اینکه از مهار کامل تورم بالا مطمئن شوند، رشد قیمت سالانه به سمت هدف 2 درصدی خود کندتر شود.

او افزود: ما فقط می‌خواهیم مطمئن شویم که سطوحی که می‌بینیم، قرائتی واقعی از تورم اساسی است.

به گفته پاول، تورم از اوج خود در سال 2022 کاهش یافته، اما همچنان بالاست.

پاول هشدار داد که اگر فدرال رزرو خیلی زود نرخ بهره را کاهش دهد، تورم ممکن است دوباره شتاب بگیرد و سیاستگذاران را وادار به تغییر مسیر و افزایش نرخ بهره کنند. اما اگر فدرال رزرو برای کاهش هزینه های استقراض بیش از حد صبر کند، خطر تضعیف اقتصاد را به حدی می رساند که به طور بالقوه باعث رکود می شود.

پاول در پاسخ به سوالی در مورد نگرانی‌های اصلی خود گفت: تعادل درست در سیاست‌های پولی در این دوره حساس، این واقعاً همان چیزی است که من ابتدا به آن فکر می‌کنم.

طبق آخرین آمار، ارقام تورم نسبت به اوایل سال جاری بهبود چشمگیری داشته است.

پاول در سخنرانی خود در روز سه شنبه گفت که اقتصاد و بازار کار ایالات متحده اساساً سالم باقی می مانند، به این معنی که فدرال رزرو می تواند برای تصمیم گیری در مورد مناسب بودن کاهش نرخ بهره وقت بگذارد.

اکثر اقتصاددانان فکر می کنند اولین کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در ماه سپتامبر اتفاق می افتد و احتمالاً کاهش دیگری تا پایان سال به دنبال خواهد داشت.
رئیس فدرال رزرو همچنین گفت که بازار کار به طور مناسب در حال بهبود است، که احتمالاً به این معنی است که فشارهای تورمی را از طریق افزایش سریع دستمزدها افزایش نخواهد داد.
پاول از اعلام هرگونه چارچوب زمانی برای کاهش نرخ بهره خودداری کرد.

سرمایه گذاران حدس میزنند که طی نشست فدرال رزرو در ماه سپتامبر تقریباً 70 درصد، احتمال کاهش نرخ بهره وجود دارد.

وضعیت نرخ بهره در اروپا و اظهارات لاگارد (جلسه ۲ جولای)

بانک مرکزی اروپا در حال حاضر نرخ اصلی خود را در سال جاری یک چهارم واحد کاهش داده است، به طوری که تورم در 20 کشور منطقه یورو از بالای 10 درصد به تنها 2.5 درصد کاهش یافته است.

با این حال لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا در اظهارات روز سه‌شنبه (2جولای) خود تکرار کرد که بانک مرکزی اروپا در مسیر از پیش تعیین‌شده نیست و کاهش اخیر نرخ بهره آن با بررسی بیشتر داده‌ها دنبال خواهد شد.

چنین اظهارنظرهایی باعث شد بسیاری از تحلیلگران به این نتیجه برسند که کاهش بعدی نرخ بهره بانک مرکزی اروپا تا سپتامبر رخ نخواهد داد.


منبع: