ممو (memo) یا تگ در ارزهای دیجیتال، پیام یا یادداشتی است که به تراکنش ارز دیجیتال پیوست می شود تا اطلاعات بیشتری درباره تراکنش ارائه دهد.
برخی از ارزهای دیجیتال مانند XRP، XLM و … ممکن است نیاز به این برچسب در تراکنش داشته باشند تا بتوانند تراکنش را به درستی مسیریابی و پردازش کنند. در مواردی که (memo) یا تگ مورد نیاز است، عدم درج آن یا وارد کردن نادرست آن می‌تواند منجر به از دست رفتن یا تأخیر تراکنش شود.
وارد کردن این برچسب یا در اصطلاح لیبل در رمزرازهای خاص برای اطمینان از تراکنش صحیح در شبکه آن ضروری است.

ممو یا Deposit label (برچسب واریز) چیست؟

memo یا در جستجوی رایج کابران لیبل واریز (lable) که در واقع ممو هم گفته می‌شود در انتقال ارزهای دیجیتال از جمله ATOM، EOS، INJ، MINA، XLM، XRP و HBAR مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این برچسب (lable) شناسه‌ای منحصر به فرد است و برای مسیریابی صحیح در ارسال یک تراکنش استفاده می‌شود که به ما اطمینان می‌دهد وجوه ارسالی به آدرس گیرنده مورد نظر به درستی ارسال شده است.

زمانی که قصد انتقال رمزارزهای فوق به یک کیف پول عمومی یا صرافی متمرکز را دارید، صرافی یا کیف پول این ارزهای دیجیتال را در یک آدرس کیف‌ پول مشترک قرار داده است و برچسب واریز (Deposit label) جهت تفکیک تراکنش‌های تک تک کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چه رمزارزهایی در آریومکس نیاز به ممو دارند؟

ممو (memo) در انتقال دارایی دیجیتال چیست و چه رمزارزهایی نیازمند برچسب واریز می‌باشند!؟ - آریومکس

فرض کنیم که قصد واریز رمزارز HBAR به آریومکس را داریم، ابتدا در حساب کاربری آریومکس وارد قسمت واریز رمزارز HBAR شده و پس از انتخاب بستر انتقال مطابق تصویر، آدرس و یا تگ واریز را نیز مشاهده می‌فرمایید.
علاوه بر استفاده از آدرس واریز، وارد کردن memo در مبدا، برای انتقال موفق، ضروری می باشد.

ارزهای دیجیتالی که در آریومکس نیازمند وارد کردن ممو و یا تگ هستند

صفحه واریز به کیف پول آریومکس به عنوان نمونه (hbar)

ممکن است موقع واریز به کیف پول آریومکس این سوال برای شما پیش آمده باشد که:

اگر تگ یا برچسب واریز برای دارایی دیجیتالی خود را از مبدا وارد نکرده باشم چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر کاربران آریومکس موقع واریز به کیف پول خود ممو را فراموش کنند و یا به اشتباه وارد کنند، می‌توانند با مراجعه به پشتیبانی، اطلاعات واریز به کیف پول آریومکس را ارسال و منتظر بررسی واحد فنی باشند.

اطلاعات مورد نظر برای بررسی و تطابق رمزارز واریز شده به کیف پول آریومکس به شرح زیر ‌می‌باشد:

  • لینک تراکنش که حاوی هش، زمان و مقدار واریز و غیره می‌باشد
  • تصویر صفحه برداشت از مبدا

چرا memo یا برچسب واریز در انتقال ارزهای دیجیتال خاص، ضروری است؟

استفاده از memo و تگ مقصد برای اطمینان از واریز شدن به حساب مورد نظر در شبکه ارز دیجیتال خاص ضروری است. بدون تگ مقصد یا برچسب واریز، تشخیص این که رمزارز مورد نظر با کدام تراکنش مرتبط است، برای گیرنده دشوار است، به ویژه اگر چندین تراکنش به طور همزمان دریافت شود.

استفاده از تگ واریز و یا برچسب واریز مقصد همچنین به اطمینان از پردازش سریع و کارآمد تراکنش کمک می کند. با ارائه یک شناسه منحصر به فرد، پلتفرم گیرنده می تواند به راحتی مقدار دارایی واریز شده را شناسایی کرده و به حساب شما واریز کند.

نکات مهم در استفاده از memo یا برچسب واریز

هنگام ارسال ارزهای دیجیتالی که نیاز به Memo یا تگ دارند، باید این اطلاعات را در جزئیات تراکنش وارد کنید.
memo یا تگ معمولاً یک شناسه منحصر به فرد از اعداد و حروف است که می‌توان آن را در اطلاعات حساب گیرنده در شبکه انتقال آن رمزارز خاص یافت.
برای جلوگیری از هرگونه تاخیر یا از دست دادن رمزارز واریز شده، توصیه می‌شود که از قبل با گیرنده یا مقصد چک کنید که آیا به Memo یا تگ مقصد نیاز دارد یا خیر.

مهم است که قبل از ارسال تراکنش مجددا بررسی کنید که برچسب مقصد یا یادداشت صحیح را وارد کرده باشید، در صورت اشتباه بودن memo یا برچسب واریز ممکن است دارایی دیجیتالی خود را از دست دهید و یا موجب تاخیر در تراکنش شود.


منبع: