ایردراپ های معتبر در ارزهای دیجیتال و آشنایی با نحوه توزیع توکن های رایگان یکی از روش های کسب درآمد در صنعت کریپتو می‌باشد. در این مطلب نحوه مشارکت و بهره مندی از این فرصت های هیجان انگیز را بررسی می‌کنیم.

ایردراپ در ارزهای دیجیتال چیست؟

ایردراپ به فرآیندی اشاره دارد که در آن سازندگان رمزارزها، توکن های خود را به صورت رایگان در آدرس های کیف پول مشارکت کنندگان توزیع می کنند.
این ایردراپ ها معمولاً به عنوان یک استراتژی بازاریابی عمل کرده و موجب آشنایی افراد با یک ارز دیجیتال جدید میشوند و یا در مواردی پروژه ها به مشتریان وفادار پاداش می دهند، به فرایند توزیع توکن ها در بین مشارکت کنندگان یک پروژه در اصطلاح ایردراپ گفته می‌شود.
چنانچه یک AirDrop  معتبر باشد توکن های دریافتی را میتوان معامله یا نگهداری کرد.

چرا شرکت ها یا پروژه ها AirDrop انجام می دهند؟

 علت اینکه یک پروژه توکن های بالقوه با ارزش را به صورت رایگان تقدیم می کند چیست؟

  • بازاریابی
    ایر دراپ ها ابزاری قدرتمند برای انتشار اخبار در مورد یک ارز دیجیتال جدید هستند. مردم به طور طبیعی در مورد چیزهای رایگان هیجان زده می شوند، که به شناخته شدن توکن جدید کمک می کند.
  • عدم تمرکز
    در یک شبکه غیرمتمرکز، قدرت بین گره ها یا کاربران مختلف توزیع می شود. با توزیع گسترده توکن‌ها، شرکت‌ها می‌توانند از تمرکز قدرت اجتناب کنند و اطمینان حاصل کنند که ارز دیجیتال آنها غیر متمرکز باقی می‌ماند.
  • پاداش وفاداری
    این نوع پاداش معمولا به دو روش به کاربران تعلق پیدا میکند
  • نگهداری یک رمزارز: کاربران یک پروژه با نگهداری یک ارز دیجیتال خاص در کیف پول خود ممکن است AirDrop را به عنوان پاداش برای وفاداری خود دریافت کند. این امر به کاربران انگیزه می دهد تا توکن های خود را نگه دارند و موجب کاهش نوسانات در بازار می شود.
    از دیدگاه کاربر، airdrop می تواند فرصتی سودآور برای به دست آوردن توکن ها با کمترین هزینه باشد. سپس می توان این توکن ها را نگه داشت یا بفروش رساند.
  • سود رساندن به یک پروژه: در این حالت AirDrop به منبع بالقوه ای برای سودآوری و رونق یک پروژه تبدیل می شود، کاربران وفادار با انگیزه دریافت AirDrop در یک پروژه مشارکت بیشتری میکنند.
    مشارکت کنندگان از خدمات یک پروژه جدید استفاده میکنند و در صورت معتبر بودن پروژه بعد از عرضه توکن آن پروژه با دریافت پاداش وفاداری در قالب ایردراپ فرصت کسب درآمد خواهند داشت.

AirDropها فرصتی را برای کاربران فراهم می‌کنند تا پروژه‌های جدید را کشف کرده و با مشارکت در آن ارز دیجیتال رایگان دریافت کنند.

انواع ایردراپ (airdrop) در ارزهای دیجیتال

آشنایی با انواع مختلف ایر دراپ در رمزارز ها می تواند به کاربران کمک کند تا موارد مرتبط با آنها را شناسایی کنند. به طور کلی، ما می توانیم AirDrop ها را به چهار نوع مجزا دسته بندی کنیم:

AirDrop استاندارد

در ایردراپ های استاندارد، توکن ها بین کاربرانی توزیع می شود که Holder یا دارنده یک ارز دیجیتال خاص هستند، اساس چنین ایردراپ‌هایی معمولاً زنجیره بلوکی است که توکن جدید روی آن ساخته شده است.

به عنوان مثال، اگر یک توکن جدید بر روی بلاکچین اتریوم ساخته شود، سازندگان توکن ممکن است تصمیم بگیرند که توکن‌ها را به همه کاربرانی که در حال حاضر اتریوم (ETH) در کیف پول خود دارند ارسال کنند

AirDrop هولدر (Holder)

این نوع ایردراپ یک سیستم پاداش برای دارندگان یک توکن (سکه) خاص است. شرکت‌ها یک ارز دیجیتال خاص را انتخاب می‌کنند و همه دارندگان آن ارز دیجیتال بدون در نظر گرفتن پلتفرم از یک تاریخ مشخص، AirDrop دریافت خواهند کرد.

Airdrop به عنوان انگیزه کاربران برای نگه داشتن توکن های خود عمل می کند و در نتیجه ارزش آنها را حفظ یا حتی افزایش می دهد.

ایر دراپ های انحصاری یا مخصوص

برخی از ایردراپ ها انحصاری هستند، به این معنی که فقط برای گروهی از افراد در دسترس هستند.

برای مثال، سازندگان توکن ممکن است انتخاب کنند که توکن‌ها را به مشترکین یا اعضای انجمن خود ارسال کنند. برای واجد شرایط بودن برای این ایردراپ ها، کاربران اغلب باید ثبت نام کنند یا به یک گروه یا انجمن خاص بپیوندند که این شرایط را خود پروژه مشخص مینماید.

AirDrop پاداش

این ایردراپ ها برای پاداش دادن به کاربران برای انجام وظایف خاص طراحی شده اند. این وظایف می تواند از اشتراک گذاری یک پست رسانه های اجتماعی، نوشتن یک مقاله در وبلاگ، ارجاع یک دوست یا حتی رفع اشکالات در نرم افزار پروژه باشد.

پس از تکمیل موفقیت آمیز، کاربر توکن ها را به عنوان پاداش جایزه دریافت می کند.

هر نوع AirDrop مجموعه ای از قوانین و معیارهای واجد شرایط منحصر به فرد خود را دارد، بنابراین خواندن و درک ویژگی های AirDrop قبل از مشارکت ضروری است.

ایردراپ به چه صورت انجام میشود؟

این فرآیند بسته به شرکت و نوع AirDrop متفاوت است. اما به طور کلی مراحل زیر را می‌توان تعریف کرد:

  • اعلان: شرکت ها معمولا airdrop ها را در کانال رسانه های اجتماعی خود یا از طریق خبرنامه های ایمیلی اعلام می کنند.
  • اقدام کاربر: بسته به نوع airdrop، کاربران ممکن است نیاز به انجام اقدامات خاصی داشته باشند.
    به عنوان مثال، برای ایردراپ های نگهداری (Hold)، باید ارز دیجیتال مورد نیاز را در کیف پول خود داشته باشید. برای ایردراپ های استاندارد، ممکن است لازم باشد فرمی را تکمیل کنید یا در پروژه مربوط ثبت نام کنید.
  • توزیع: در این مرحله توکن ها به طور خودکار در کیف پول های واجد شرایط توزیع می شوند.

وب سایت هایی که ایر دراپ های جدید را معرفی میکنند

اعلام ایردراپ در شبکه های اجتماعی مختلف مانند توییتر و تلگرام و همچنین از طریق وب سایت ها و برنامه های مختلف انجام می شود. در زیر چند وب‌سایت را فهرست کرده‌ایم که می‌توانید ایردراپ های جدید را میتوانید در آنها مشاهده کنید.
Airdrops
Airdropking
Coinairdrops

مزایای ایردراپ ها در حوزه رمزارز

مزایای AirDrop ها برای شرکت ها و کاربران به شرح زیر می‌باشد.

  • سریع بودن فرایند
    از آنجایی که ایردراپ های ارز دیجیتال به گونه ای ساخته شده اند که به صورت خودکار در کیف پول کاربران واریز شوند، راه حلی سریع و آنی برای آگاه کردن کاربران از پروژه جدید ایجاد می کند. به عبارتی بدون نیاز به هیچ اقدام قبلی از سوی شرکت کنندگان و به لطف قراردادهای هوشمند، خود به خود اجرا می شوند.
  • بازاریابی کم هزینه
    توزیع توکن های رایگان انگیزه بالایی در میان علاقه مندان ایجاد میکند و موجب شناخته شدن پروژه در میان افراد می شود، این فرایند باعث رونق پروژه و افزیش سرعت پیشرفت آن میشود.
    علاوه بر این دریافت کنندگان توکن های رایگان ممکن است به طور طبیعی تمایل داشته باشند که درباره توکن و پروژه مربوط بیشتر بیاموزند و در مورد این رمزارز با سایر کاربران بحث کنند که موجب برآورده شدن اهداف بازاریابی خواهد شد.
  • وفاداری به پروژه و ایجاد جامعه کاربران
    توکن‌های AirDrop می‌توانند در طول زمان ارزش خود را افزایش دهند و انگیزه‌های بلند مدتی را برای دریافت‌کنندگان اولیه که به فعالیت در پروژه ادامه می‌دهند، ایجاد کنند.
    با افزایش ارزش توکن ممکن است حتی دلیلی برای کاربران برای خرید، فروش و تجارت توکن های اضافی با دیگران و متعاقباً رشد جامعه کاربری پروژه ایجاد کند.

معایب AirDrop در ارزهای دیجیتال

معایب AirDrop ها برای شرکت ها و کاربران به شرح زیر میباشد

  • توکن ها محدود هستند
    مقدار توکن هایی که یک پروژه می تواند توزیع کند به بودجه و اهداف هر پروژه بستگی دارد. در حالی که AirDrop ها با مقدار اندک می تواند به معنای ضعیف بودن تبلیغات برای پروژه باشد همچنین AirDrop ها با مقدار بالا می تواند منجر به تمام شدن توکن های آن شود و موجب ضعف پروژه در آینده میشود.
  • وفاداری شرکت کنندگان تضمین شده نیست
    به محض دریافت AirDrop، برخی از کاربران ممکن است بلافاصله تصمیم بگیرند که توکن های خود را برای کسب سود بفروشند و بیشتر با پروژه درگیر نشوند، در این شرایط ممکن است به اعتبار یک پروژه خدشه وارد شود.
  • ایردراپ ممکن است ارزش توکن را کاهش دهد
    اگر اکثر دریافت کنندگان ایردراپ تصمیم بگیرند توکن های خود را در یک بازه زمانی خاص بفروشند، می تواند باعث کاهش ارزش توکن های پروژه به میزان قابل توجهی شود.
    این امر نه تنها به سرمایه گذاران فعلی خسارت وارد میکند، بلکه به پروژه و برند آن به عنوان یک تجارت نیز آسیب می رساند.

مشکلات ایردراپ ارزهای دیجیتال و نحوه اجتناب از آنها

در این بخش برخی از خطرات رایج در مورد شرکت در کمپین های AirDrop ارزهای دیجیتال را شرح می دهیم.

ایردراپ و کلاهبرداری های فیشینگ جعلی

یک ایردراپ جعلی در ارزهای دیجیتال به این صورت است که توکن هایی با ارزش پولی زیاد، بدون اطلاع قبلی در کیف پول افراد واریز می‌شود و برخی از افراد با وسوسه نقد کردن وجه در دام کلاهبرداران گرفتار میشوند که در اصطلاح به این عمل کلاهبرداری فیشینگ گفته میشود.
کلاهبرداران در روش فیشینگ به جمع آوری اطلاعات برای دسترسی به کیف پول ها، سرقت ارزهای دیجیتال و کلیدهای خصوصی معروف هستند.

برای از جلوگیری از ایردراپ جعلی چه اقداماتی لازم است؟

  • قبل از درگیر شدن با توکن هایی که به یکباره به کیف پول شما واریز میشود، درباره منبع AirDrop تحقیق کنید.
  • اگر یک کیف پول رمزنگاری شده دارید و متوجه هر NFT یا رمزارز جدیدی در آن شدید، به طور کلی بهتر است که اگر نمی‌دانید از کجا آمده‌اند، با آن‌ها تعامل نکنید.
  • اگر با قرارداد هوشمند آنها تعامل داشته باشید و آنها را به بیرون منتقل کنید یا سعی کنید آنها را در بازار بفروشید، کلاهبرداران پشت AirDrop های مخرب می توانند به کیف پول شما دسترسی پیدا کرده و دارایی های شما را سرقت کنند.

کلاهبرداری راگ پول (Rug Pull)

راگ پول (Rug Pull) یکی از روش‌های کلاهبرداری در دنیای رمزارز ها و امور مالی دیفای (DeFi) است که در آن تیم یا فرد توسعه‌دهنده پروژه‌ای، به طور ناگهانی تمام دارایی‌ها یا سرمایه‌گذاری‌های جمع‌آوری‌شده از جامعه را به سرقت برده و ناپدید می‌شود.
در یک کلاهبرداری راگ پول، یک استارت‌آپ Web3 ممکن است ایردراپ‌ های کریپتو را به سرمایه‌گذاران بالقوه ارائه دهد و برای کسانی که توکن‌های بیشتری خریداری می‌کنند، وعده‌هایی در مورد ارزش بلندمدت یا مزایایی بدهد (البته بدون هیچ پیگیری واقعی یا قصدی برای حفظ پروژه) و در عوض، سرمایه‌گذاران ممکن است با رها شدن پروژه، شاهد کاهش سریع ارزش توکن‌های خود باشند و به عبارتی سرمایه گذاری خود را از دست بدهند.

برای اجتناب از کلاهبرداری راگ پول (Rug Pull) چه اقداماتی لازم است انجام دهیم؟

  • اگر یک استارت‌آپ قصد انجام ایردراپ داشته باشد، قبل از انجام هر گونه سرمایه‌گذاری، اقدامات امنیتی روی زنجیره، سیاست‌های مالی توکن و اهداف پروژه را بررسی کنید.
  • از عدم وجود هرگونه مشکل کد در قراردادهای هوشمند رمزارز، کارمزدهای غیرشفاف معاملات یا فقدان طرح کلی (وایت پیپر) محصول از سوی این نهادها، آگاهی کسب کنید.

در مقاله های زیر میتوانید نحوه شناسایی پروژه های فاقد اعتبار را  مطالعه کنید.

آیا ایردراپ های ارزهای دیجیتال ایمن هستند؟

همیشه قبل از شرکت در AirDrop تحقیق کامل انجام دهید. کلاهبرداری های زیادی در دنیای کریپتو انجام می شود و ایردراپ ها نیز مورد علاقه کلاهبرداران هستند.
در زیر لیست کوتاهی از نکاتی که باید قبل از شرکت در ایردراپ در نظر بگیرید را نام برده ایم

  • هرگز به کسی اجازه دسترسی به کلید خصوصی خود را ندهید
  • از خود بپرسید منبعی که AirDrop را تبلیغ کرده چقدر قابل اعتماد است.
  • هرگز برای ایردراپ هزینه نکنید.
  • حرفه ای بودن شرکت پشت ایردراپ را بررسی کنید.
  • با رویه های KYC (مشتری خود را بشناسید) محتاط باشید.

هفت روش برای شناسایی کلاهبرداری در ایردراپ ها (AIRDROPS)

برخی از افراد با کلاهبرداری از دسترنج و پول مردم در تلاش برای بدست آوردن وجوهی هستند که حوزه بلاک‌چین نیز از آن مستثنی نیست. در این بخش می‌توانید درباره کلاهبرداری‌های کریپتو و نحوه شناسایی آنها اطلاعات بیشتری کسب کنید.

هنگام شناسایی یک ایردراپ بالقوه کلاهبرداری در ارزهای رمزپایه، چندین نشانه وجود دارد که باید مراقب آنها بود.

رایج ترین راه برای شناسایی کلاهبرداری در ایردراپ ها به شرح زیر هستند.

  • پیشنهادات ناخواسته: مراقب ایردراپ هایی باشید که فعالانه به دنبال آن نبوده اید یا در آن ثبت نام نکرده اید. کلاهبرداران اغلب از پیشنهادات ناخواسته برای فریب قربانیان برای ارائه اطلاعات شخصی یا ارسال ارز دیجیتال استفاده می کنند.
  • درخواست برای کلیدهای خصوصی: ایردراپ هایی که کلید خصوصی شما را می خواهند کلاهبرداری هستند. کلیدهای خصوصی برای دسترسی و مدیریت ارز دیجیتال شما بسیار مهم هستند و هرگز نباید آنها را با کسی به اشتراک بگذارید.
  • درخواست سپرده گذاری: اگر ایردراپ از شما بخواهد مقداری توکن یا سکه را به کیف پول سپرده گذاری کنید، احتمالاً یک کلاهبرداری است. معمولاً ایردراپ از شما می‌خواهد که در کیف پول خود واریز کنید، نه در کیف دیگری.
  • تضمین سود: ایردراپ هایی که سود یا بازده را تضمین می کنند، احتمالا کلاهبرداری هستند. ارز دیجیتال یک بازار بی ثبات و غیرقابل پیش بینی است و هیچکس نمی تواند سود یا بازدهی آن را تضمین کند.
  • فقدان اطلاعات: اگر یک وب سایت airdrop یا صفحه رسانه های اجتماعی اطلاعات کمی در مورد پروژه داشته باشد یا هیچ اطلاعاتی در مورد پروژه نداشته باشد، احتمالا یک کلاهبرداری است. پروژه های قانونی توضیح واضح و دقیقی از اهداف و مقاصد خود خواهند داشت.
  • الزامات ورود بیش از حد: اگر ایردراپ از شما می خواهد که اطلاعات شخصی بیش از حد، مانند اطلاعات امنیت اجتماعی، شماره یا گذرنامه خود را ارائه دهید، احتمالاً یک کلاهبرداری است. ایردراپ های قانونی فقط به اطلاعات اولیه نیاز دارند و اطلاعات حساس را درخواست نمی کنند.
  • حساب‌های جعلی رسانه‌های اجتماعی: کلاهبرداران اغلب حساب‌های شبکه‌های اجتماعی جعلی را برای تبلیغ ایردراپ‌های جعلی خود ایجاد می‌کنند. قبل از شرکت در ایردراپ، مشروعیت حساب رسانه های اجتماعی را بررسی کنید.

سوالات متداول

ایردراپ ارزهای دیجیتال چیست؟

ایردراپ ارزهای دیجیتال یک ترفند بازاریابی است که در آن یک پروژه یا شرکت ارز دیجیتال، یک سکه یا توکن را به صورت ناخواسته در کیف پول‌های دیجیتالی متعددی به عنوان راهی برای جلب توجه و تشویق به پذیرش ارز دیجیتال واریز می‌کند.

چگونه ایردراپ ارزهای دیجیتال دریافت کنیم؟

معمولاً برای دریافت ایردراپ ارزهای دیجیتال باید الزامات خاصی را که توسط یک پروژه رمزارز تعیین شده است برآورده کنید. بنابراین بهتر است پروژه‌ها و استارت‌آپ‌های مختلف را دنبال کنید و به دستورالعمل‌هایی که ارائه می‌کنند توجه داشته باشید.

هدف از ایردراپ کریپتو چیست؟

ایردراپ ها اهداف متعددی از جمله بازاریابی برای پروژه های جدید، پاداش دادن به کاربران وفادار و دستیابی به یک شبکه غیرمتمرکز را انجام می دهد.

آیا ایردراپ ها معتبر هستند؟

همه ایردراپ‌ها معتبر نیستند، برای جلوگیری از کلاهبرداری، مهم است که قبل از شرکت در ایردراپ، بررسی لازم را انجام دهید و در مورد پروژه تحقیق کنید.
مهم است که بدانیم این توکن‌ها فقط در صورت موفقیت پروژه ارزش دارند.

در صورت دریافت AirDrop از منبع ناشناس چه باید بکنم؟

اگر یک ایردراپ از منبعی ناشناس دریافت کردید، ضروری است که محتاط باشید. هیچ گونه اطلاعات شخصی یا کلید خصوصی خود را ارائه ندهید. قبل از انجام هر گونه اقدام دیگری، پروژه را تحقیق کنید و از مشروعیت آن اطمینان حاصل کنید.


منبع: