اتریوم بلاکچینی است که میزبان پروژه های DeFi ،Web3 و NFT می باشد.
به دلیل محبوبیت زیاد اتریوم، شبکه آن به بالا بودن ترافیک و داشتن هزینه‌های کارمزد بالا معروف است که منجر به توسعه راه‌حل‌های لایه ۲ مانند Immutable X شده است.
این پروژه با استفاده از فناوری ZK-Rollups با خارج کردن تراکنش‌های NFT از بلاک چین اصلی موجب شده تراکنش‌های NFT در شبکه اتریوم سریع‌تر و ارزان‌تر شوند.

پروتکل Immutable X چیست؟

Immutable X یک بلاکچین لایه 2 است که برای افزایش مقیاس پذیری در شبکه اتریوم بکار گرفته شده و به طور گسترده برای پروژه های NFT و بازی های Web3 استفاده می شود.

این پلتفرم یک فرایند اعتبارسنجی سریع تراکنش تا 9000 تراکنش در ثانیه (TPS) را ارائه می دهد و این قابلیت بدلیل استفاده از مکانیزم جمع آوری(Rollups) دانش صفر (ZK) فراهم شده، نام این مکانیزم ZK-Rollups میباشد.

کاربران می‌توانند تراکنش‌های NFT را بدون کارمزد انجام دهند زیرا Immutable X تمام هزینه‌های تراکنش یا هزینه‌های گاز را متحمل می‌شود.

این پلتفرم با فناوری خود می‌تواند هزینه‌های کمتری برای وارد کردن داده‌های تراکنش به بلاکچین اتریوم بپردازد.

در تصویر زیر اکوسیستم این پروژه را میتوانید مشاهده کنید

اکوسیستم پروتکل Immutable X

اکوسیستم پروتکل Immutable X

تاریخچه پروتکل Immutable X

  • Immutable X در سال 2018 توسط الکس کانولی و برادران رابی و جیمز فرگوسن در Surry Hills استرالیا راه اندازی شد.
  • در سال 2020، Immutable با StarkWare که یک شرکت نرم افزاری متمرکز بر توسعه فناوری ZK-Rollups در بلاکچین اتریوم است، برای رسیدگی به مشکلات مقیاس پذیری در بلاکچین حوزه بازی(Gaming)، همکاری کرد.
  • در اوایل سال 2022، Immutable X از چندین موسسه بزرگ مانند Temasek، Tencent، Animoca Brands و Arrington Capital بودجه دریافت کرد.
  • در 1 نوامبر 2022 این پروژه با همکاری کمپانی GameStop، بازار ان اف تی با نام GameStop NFT را راه اندازی کرد.

علاوه بر این، Immutable X همچنین با چندین شرکت برای توسعه اکوسیستم خود همکاری می کند.

Immutable X چگونه کار می کند؟

پلتفرم Immutable X بر روی StarkWare ساخته شده است، یک موتور مقیاس پذیر لایه 2، که از تکنولوژی جمع آوری دانش صفر (ZK-Rollups) استفاده می کند.

این فناوری بر دستیابی به مقیاس پذیری بالا در حالی که امنیت شبکه اتریوم حفظ شود، تمرکز دارد.

Rollup ها یکی از موثرترین فناوری های مقیاس پذیری در شبکه اتریوم هستند.

فناوری ZK-Rollups در شبکه Immutable X با جمع آوری هزاران تراکنش در یک اثبات ZK-STARK کار می کند. سپس، اثبات به بلاک چین لایه 1 (بلاکچین اتریوم) ارسال و تایید می شود.

به این ترتیب، تراکنش ها به طور قابل توجهی سریعتر می شوند زیرا فرآیند اعتبار سنجی از طریق اثبات دانش صفر، ساده می شود.

ZK-STARK مخفف Zero-Knowledge Scalable Transparent Arguments of Knowledge است.
یک روش اعتبارسنجی برای اثبات مالکیت داده های خاص بدون افشای هیچ گونه اطلاعات مهم.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله مکانیسم دانش صفر(zero-knowledge)‌ را مطالعه کنید.

قراردادهای هوشمند در ZK-Rollups تمام جزئیات تراکنش را در لایه 2 حفظ می‌کنند، بنابراین بلاک‌ها سریع‌تر اعتبارسنجی می‌شوند.

با این فناوری IMX می‌تواند 9000 تراکنش در ثانیه (TPS) را پردازش کند و به ضرب NFT، معاملات و بازی‌های NFT به صورت آنی دسترسی داشته باشد.

هدف اصلی این پلتفرم کمک به توسعه دهندگان بازی برای ایجاد بازی های Web3 یا NFT است، همچنین خدماتی مانند برنامه نویسی بک‌اند، پلتفرم نقدینگی، بازار NFT و بازی‌هایی را با استفاده از NFT ارائه می‌کند.

ویژگی های منحصر به فرد پروتکل Immutable X

این پلتفرم به دلیل ویژگی های منحصر به فرد خود جذابیت بسیار زیادی برای توسعه دهندگان حوزه بازی و NFT دارد که برخی از آنها را نام میبریم

  • ساخت آسان تر پروژه های بازی NFT: رابط برنامه‌نویسی اپلیکیشن (API) قدرتمند Immutable X و سیستم SDK ساده، ساخت و راه‌اندازی بازی‌ها با استفاده از NFT را برای توسعه‌دهندگان آسان می‌کند.
  • سریع و ارزان: این پلتفرم می‌تواند تراکنش‌های بازی NFT فوری را بدون هزینه کارمزد پردازش کند، زیرا برای تسهیل ساخت بازی NFT ساخته شده است.
  • تجارت جهانی NFT در Immutable X Marketplace: این پروژه لیست سفارش جهانی را در بازار خود پیاده سازی می کند. به همین دلیل، اگر NFT را در یکی از بازارهای آن بفروشید، NFT شما به طور خودکار در تمام بازارهایی که در اکوسیستم Immutable X هستند ظاهر می شود.
  • پرداخت آسان: کیف پول Immutable X با کارت های اعتباری یکپارچه شده است و برای برخی از افرادی که می خواهند بدون استفاده از فناوری بلاک چین، دارایی های کریپتو بخرند، فرایند را آسان می کند.

IMX چیست؟

IMX توکن ارز دیجیتال پلتفرم Immutable X در بستر ERC-20 است.

می‌توان آن را با تجارت NFT و ساخت برنامه‌های کاربردی به‌دست آورد و معمولاً برای پرداخت هزینه‌های تراکنش استفاده می‌شود.

توکن IMX همچنین می‌تواند برای سهامداری و مشارکت در مدیریت Immutable X با رای‌گیری در مورد تغییرات و ارتقاهای احتمالی استفاده شود.

IMX از طیف گسترده‌ای از صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال، از جمله صرافی‌هایی مانند Binance، Coinbase، Kraken، Uniswap و SushiSwap در دسترس است.

پروژه های محبوب ساخته شده بر روی IMX

Immutable X از زمانی که در سال 2018 برای عموم عرضه شد و در بسیاری از بازی‌های محبوب وب 3، از جمله Guild of Guardians، Illuvium، Gods Unchained و PlanetQuest ادغام شده است که در ادامه تصویر برخی از از این بازیها را میتوانید مشاهده کنید.

بازی Gods Unchained ساخته شده با IMX

بازی Gods Unchained ساخته شده با IMX

بازی Gods Unchained ساخته شده با IMX
منبع: Gods Unchained

بازی Illuvium ساخته شده با IMX

بازی Gods Unchained ساخته شده با IMXمنبع: Gods Unchained

بازی Illuvium ساخته شده با IMX
منبع: Illuvium

بازی Guilds of Guardians ساخته شده با IMX

بازی Guilds of Guardians ساخته شده با IMXمنبع: Guilds of Guardians

بازی Guilds of Guardians ساخته شده با IMX
منبع: Guilds of Guardians


منبع: