با پیشرفت تکنولوژی دنیا به سمت اقتصاد دیجیتال در حرکت است و به واسطه تکنولوژی بلاکچین اصطلاحاتی مانند ارز دیجیتال، رمزارز و کریپتو کارنسی برای بسیاری از افراد در سطح جامعه اصطلاحات آشنایی هستند و در بسیاری از کشورها نهادهای سیاست گذاری درگیر قانون گذاری حول محور این صنعت نوظهور هستند.

تکنولوژی بلاکچین (blockchain) به عنوان یک دفتر حسابداری تمام فعالیت ها، نقل و انتقالات، مالکیت ها و ارزش گذاری های واحدهای پولی دیجیتال را درون خود ثبت و ضبط می کند.
معمولاً فناوری بلاکچین به واسطه بیت کوین شناخته می شود، بلاکچین در واقع بستری است که با قابلیت های خاصی که ارائه می کند، پتانسیل لازم برای ارائه خدمات و فناوری ها را برای متخصصان فراهم می کند.
ارزهای دیجیتال مانند اتریوم و بیت کوین با اینکه نرم افزار مبتنی بر بلاکچین هستند اما تفاوت هایی از لحاظ کاربرد و توانایی با یکدیگر دارند.
بلاکچین کاربردهایی فراتر از رمزارز دارد که یکی از آنها مفهوم رمزارزش است که در این مطلب به تعریف این مفهوم می‌پردازیم.

تعریف رمزارزش

به بیان بانک جهانی انگلیس رمزارزش یک دارایی دیجیتال ایمن و مطمئن هستند که به واسطه تکنولوژی بلاکچین میتوانند به صورت الکترونیکی انتقال یافته، ذخیره شده و یا مورد داد و ستد قرار گیرند.

معنا و مفهوم رمزارزش چیست؟

رمزارزش یا همان رمزدارایی (Crypto Asset) در واقع یک دارایی دیجیتال هستند که برای تحقق اقتصاد دیجیتال ایجاد شده اند، این دارایی های دیجیتال و رمزنگاری شده بر بستر شبکه بلاکچین (blockchain) تولید، توزیع و به صورت کاملا همتا به همتا (P2P) مبادله می‌شوند، این مبادله میتواند در صرافی های متمرکز، صرافی های غیر متمرکز و یا انتقال از فرد به فرد از طریق کیف پول های شخصی باشد.

تفاوت رمزارزش و رمزارز

تفاوت اصلی رمزارز یا ارز دیجیتال با رمزارزش در پشتوانه‌ فیزیکی آن‌هاست، به عبارتی رمزارزش ها پشتوانه‌هایی مانند طلا دارند و قیمتشان بر اساس پشتوانه‌ای که دارند مشخص می‌شود و ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین (BTC) صرفا بر اساس عرضه و تقاضا قیمتشان مشخص می‌شود.
رمزارز ها و رمزارزش شباهت بسیاری دارند و در واقع رمزارزها نوع خاصی از رمزارزش هستند که صرفا به دلیل تفاوت پشتوانه در آن ها تفکیک میشوندّ

ویژگی‌های رمزدارایی یا رمزارزش چیست؟

از آنجایی که رمزارزش از تکنولوژی بلاکچین استفاده میکند میتوان گفت که رمزارزش ویژگی های بلاکچین را وارد دنیای اقتصاد می‌کند و میتوانیم ویژگی های زیر را برای آن نام ببریم

شفافیت

به واسطه دفتر کل توزیع شده در بلاکچین تمامی نقل و انتقالات و مراودات کاملا شفاف ثبت شده و برای همگان قابل مشاهده است.

توکنیزه کردن دارایی ها

توکنیزه کردن (Tokenization) تبدیل دارایی‌های فیزیکی و دیجیتال به توکن‌های دیجیتال است با استفاده از رمزارزش ها و توکن های این حوزه می‌توانید دارایی‌هایی مانند ملک، طلا و… را با تبدیل به معادل توکن به جریان اقتصاد وارد کنید.
تمرکز زدایی
رمزارزش ها به واسطه تکنولوژی بلاکچین کاملا غیرمتمرکز هستند یعنی کنترل آنها در اختیارهیچ فرد یا نهاد مرکزی نیست با تمرکززدایی، واسطه‌ها حذف شده و امکان انتقال مستقیم ارزش وجود دارد که متعاقبا موجب کاهش هزینه‌های معاملات و حفظ امنیت و حریم خصوصی کاربران می شود.

طبقه بندی رمزدارایی ها (Crypto Assets)

معرفی 8 نوع مختلف دارایی های رمزنگاری شده

همانطور که گفتیم رمزارزها در واقع نوع خاصی از رمزارزش هستند و ممکن است در بعضی موارد بجای یکدیگر استفاده شوند، برای مشخص شدن این پیچیدگی کافیست بدانید که رمزارزش ها همگی ارز نیستند و فقط نوع خاصی از آن ها ارز محسوب می شوند در زیر تمامی گروهای رمز دارایی ها را نام برده ایم

 1: ارزهای پرداخت

ارزهای پرداختی مانند بیت کوین (BTC) و لایت کوین (LTC) برای انجام پرداخت ها استفاده می شوند. آنها از فناوری بلاکچین برای رمزگذاری، تنظیم و تأیید انتقال وجوه بین طرفین استفاده می کنند.
در حالی که اکثر رمزارزها از نظر فنی می توانند برای پرداخت استفاده شوند، ارزهای پرداختی می توانند برای خرید کالاها و خدمات با طیف بسیار گسترده تری از تجارت استفاده شوند.

 2: اقتصاد بلاکچین

اینها دسته اساساً پلتفرم هایی هستند که عملکرد فناوری بلاکچین را به جنبه ای فراتر از پرداخت ها می برند.
اتریوم و کاردانو نمونه های خوبی از اقتصاد بلاکچین هستند. در حالی که اتریوم اجازه ایجاد توکن‌ها و برنامه‌های غیرمتمرکز را می‌دهد، کاردانو بر اساس این ایده استوار است و هدف آن این است که یک پلتفرم مقیاس‌پذیر، پایدار و قابل تعامل باشد.

 3: توکن های حریم خصوصی

این نوع رمزدارایی ها دارای لایه های رمزگذاری اضافی برای مخفی نگه داشتن اطلاعات تراکنش است.
برخلاف بیت کوین، صاحبان توکن های حریم خصوصی ناشناس هستند، موجودی آدرس کیف پول آنها خصوصی است و مبلغ ارسال یا دریافت شده در تراکنش فقط توسط فرستنده و گیرنده مشخص است. مونرو (Monero) و دش (DASH) نمونه‌هایی از توکن های حریم خصوصی هستند.

 4: توکن های کاربردی

توکن های کاربردی برای استفاده و یک هدف مشخص در اقتصاد بلاک چین طراحی شده اند بیشتر توکن‌های کاربردی، توکن‌های ERC-20 هستند که در شبکه اتریوم اجرا می‌شوند. به عنوان مثال توکن BAT برای بهبود اثربخشی تبلیغات دیجیتال از طریق سیستم تبلیغاتی مبتنی بر بلاکچین در مرورگر Brave ایجاد شده است.

 5: استیبل کوین

استیبل کوین‌ها که به دلیل قیمت پایدار در میان معامله‌گران محبوب هستند، به منظور کاهش نوسانات، به یک طبقه دارایی دیگر متصل می‌شوند. دای (DAI) و تتر (USDT) دو موردی هستند که ممکن است نام آنها را شنیده باشید، که هر دو با دلار آمریکا مرتبط هستند با این حال، استیبل کوین‌های مختلف از روش‌های متفاوتی برای حفظ ارزش پایدار استفاده می‌کنند.

 6: توکن های امنیتی

توکن‌های امنیتی رمزدارایی‌های هستند که نقش امنیتی خود را در یک پروژه بلاکچین ایفا میکنند.

 7: توکن های غیر قابل تعویض(NFT)

توکن‌های غیرقابل تعویض (معروف به NFT یا کلکسیون‌های رمزنگاری) که ارزش آن‌ها بر اساس نادر بودن تعیین می‌شود.
امروزه، NFT ها در اشکال و اندازه های مختلف، از توییت گرفته تا عطر وجود دارند.

 8: امور مالی غیرمتمرکز(Defi)

هدف جنبش DeFi این است که خدمات مالی غیرمتمرکز را برای هر کسی که به اینترنت متصل است در دسترس قرار دهد و از قراردادهای هوشمند برای ارائه آنها استفاده می کند.


منبع: