زبان‌های برنامه‌نویسی بلاکچین، نقشی حیاتی در توانمندسازی مشاغل و صنایع برای استفاده از قدرت فناوری بلاکچین ایفا‌ می‌کنند. درحال‌حاضر بلاکچین در رأی‌گیری دیجیتال، ثبت سوابق پزشکی، امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، صنعت بازی (Gaming)، بازارهای سرمایه، مدیریت زنجیره تأمین و موارد دیگر کاربرد دارد.

صاحبان کسب‌وکار و همین‌طور بسیاری از کاربران تمایل دارند از مزایای بلاکچین برای افزایش شفافیت، ارتباطات و امنیت، بیشترین بهره را ببرند. با توجه به کاربردهای بالقوه‌ فناوری بلاکچین، تقاضا برای کسب مهارت‌ها و زبان‌های برنامه نویسی جهت توسعه‌‌ بلاکچین، افزایش چشمگیری داشته است.

این مقاله، دانش پیش‌زمینه‌‌ای درمورد بهترین زبان‌های برنامه نویسی برای ‌‌‌بلاکچین را ارائه‌ می‌دهد که‌ ‌می‌تواند هم برای توسعه‌دهندگان و هم برای مشاغلی که به دنبال پیاده‌سازی این فناوری در کسب‌وکار خود هستند، مفید باشد.

بررسی اجمالی زبان‌های برنامه نویسی در بلاکچین

کدام زبان‌ها بیشترین تقاضا و بیشترین کاربرد را در بخش بلاکچین دارند؟
طبق آمار ارائه شده توسط آژانس تحلیلی هارد فورک، مشخص شد که زبان سالیدیتی (Solidity) بیشترین استفاده را داشته است. این آمار بسیار منطقی است، زیرا اتریوم همچنان بر فضای بلاکچین تسلط دارد و زبان Solidity ابزار اصلی توسعه‌ اپلیکیشن مبتنی بر اتریوم می‌باشد.

بعد از زبان Solidity ، جاوا اسکریپت، جاوا، Move، پایتون (Python) و گو (Go)‌ زبان‌های برتر   هستند. زبان‌های دیگری نیز در توسعه‌ بلاکچین استفاده می‌شوند اما در درجه اهمیت بسیار پایین‌تری از موارد لیست شده در بالا قرار دارند. در ایجاد اپلیکیشن بلاکچین و راه‌حل‌های مورد استفاده در آن نیز‌ ‌می‌توانیم زبان‌های برنامه نویسی از جمله PHP، C++ ،C#،RIDE و Quorum‌ را نام ببریم.

چگونه یک زبان برنامه نویسی بلاکچین را قبل از ایجاد پروژه انتخاب کنیم؟

انتخاب مناسب زبان برنامه نویسی بلاکچین، موفقیت پروژه شما را تا حد زیادی مشخص‌ می‌کند، زیرا زبان‌های بلاکچین معمولاً دارای عملکرد و ابزارهای موردنیاز برای ساخت ویژگی‌ها و معماری خاص هستند.

نکاتی برای انتخاب یک زبان بهینه برای ایجاد یک پروژه‌ بلاکچین‌:

  • برای توسعه‌‌ بلاکچین، زبان مستقل و چندپلتفرمی را انتخاب کنید. این فرآیند کد‌نویسی را ساده‌ می‌کند و امکان استفاده از برنامه بلاکچین را‌ به‌صورت جهانی و بدون نیاز به ساخت برنامه‌های بومی برای هر پلتفرم فراهم می‌کند.
  • زبانی را انتخاب کنید که از نمونه‌سازی سریع و آسان پشتیبانی کند.
  • زبانی را پیدا کنید که خیلی کمیاب نباشد و منحنی یادگیری ساده‌‌ای داشته باشد (پیدا کردن توسعه‌دهندگان را آسان‌‌‌تر می‌کند و ‌‌‌به‌روزرسانی و پشتیبانی را تسهیل می‌نماید).
  • به مقیاس‌پذیری، جمع‌‌آوری اطلاعات‌‌‌ زائد و ویژگی‌های نوع استاتیک(Static Type) فکر کنید. در زبان‌های برنامه نویسی استاتیک، نوع داده‌ها قبل از زمان اجرا بررسی می‌شوند؛ به‌عبارتی، زبان‌های ایستا قبل از اجرای برنامه، خطاها را به شما نشان می‌دهند.

در چه حوزه‌هایی ‌می‌توان از بلاکچین استفاده کرد؟

ماهیت فناوری بلاکچین آن را برای صنایع مختلف، مشاغل و کاربران مستقل، بسیار جذاب‌ نموده است. بلاکچین، سوابق امن و تغییرناپذیر از تمامی تراکنش‌ها را ارائه‌ می‌دهد و مالکیت اطلاعات و داده‌ها را تضمین‌ می‌کند. این امر به کاهش ریسک‌هایی از جمله کلاهبرداری و نقض امنیت در حوزه‌ مالی کمک کرده و امکان نظارت و حسابرسی مؤثر را فراهم‌ می‌کند. همچنین، با افزایش اعتماد، مقرون‌به‌صرفه بودن، سرعت و تغییرناپذیری همراه است که موجب محبوبیت روزافزون خدمات توسعه‌‌ بلاکچین می‌شود.

کاربردهای فعلی و بالقوه فناوری بلاکچین بسیار زیاد است، زیرا هر صنعت اطلاعاتی دارد که مردم‌ می‌خواهند‌ به‌صورت امن مبادله کنند. در ادامه، نمونه‌هایی از حوزه‌هایی که بلاکچین‌ به‌طور گسترده در‌ آن‌ها استفاده شده است را نام خواهیم برد.

  • امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)
  • شناسه‌های دیجیتال (Digital IDs)
  • به اشتراک‌گذاری داده‌های پزشکی
  • مدیریت زنجیره تأمین
  • رأی‌گیری الکترونیکی
  • صنعت املاک
  • فضای ذخیره ابری (Cloud storage)
  • توکن‌سازی دارایی (Asset tokenization)

به‌عنوان مثال، در زنجیره‌ تأمین، بلاکچین به مدیریت و ردیابی میلیون‌ها محصول و کانتینرهای حمل‌ونقل در سراسر جهان کمک‌ می‌کند. با توجه به توسعه‌ روزافزون تجارت، بلاکچین برای تسهیل انتقال داده در بین تأمین‌کنندگان، تولیدکنندگان، فرستنده‌ها، شرکت‌ها، مشتریان و سایر ذی‌نفعان، بسیار اهمیت دارد. بنابراین، مهم نیست که چه علایقی دارید یا اهداف تجاری شما به چه صورت است، دانش زبان‌های برنامه نویسی موردنیاز بلاکچین برای طراحی سیستم‌های کارآمد مبتنی بر بلاکچین بسیار مهم است و آینده‌ درخشانی دارد.

زبان‌های برتر برنامه‌نویسی برای توسعه‌‌ بلاکچین

زبان‌های برنامه نویسی بلاکچین بسیار شبیه به زبان‌هایی هستند که در برنامه‌ های غیربلاکچین استفاده می‌شوند. تنها تفاوت موجود این است که زبان‌های برنامه نویسی بلاکچین روش‌های خاصی را که برای ایجاد بلاکچین لازم است را‌ به‌صورت پیش‌فرض در کد‌نویسی لحاظ می‌کنند. نکته دیگری که باید به خاطر داشته باشید این است که از زبان‌های برنامه نویسی معمولی نیز‌ ‌می‌توان برای ساخت سیستم‌های بلاکچین استفاده کرد. در ادامه، زبان‌های برنامه نویسی پرکاربرد در بلاکچین را بررسی خواهیم کرد.

زبان برنامه نویسی سالیدیتی (Solidity)

این زبان برنامه نویسی که برای طراحی قراردادهای هوشمند ایجاد شده است، اخیراً مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. این زبان توسط سازندگان اتریوم ساخته شده است. Solidity‌ به‌طور خاص برای هماهنگی با بلاکچین اتریوم تنظیم شده و مزیت اصلی این زبان برنامه نویسی، مشابه بودن آن با جاوا اسکریپت، ECMA-262، Powershell و ++C است که فراگیری آن را برای توسعه‌دهندگان آسان‌ می‌کند.

این زبان برنامه نویسی به‌دلیل انعطاف زیاد و دستورالعمل‌های ساده، سازگاری بالایی با توسعه‌دهندگان داشته و موجب شده تا زبان Solidity به یک راه‌حل مناسب برای توسعه‌ بلاکچین تبدیل شود. از دیگر مزایای این زبان‌ ‌می‌توان به موارد زیر اشاره کرد‌:

  • پشتیبانی از ویژگی‌های وراثت در کدنویسی‌: با استفاده از ویژگی وراثت در سالیدیتی، نیازی نیست کد‌ها را مجدد بنویسید و برای هر کلاس، مجدد ویژگی‌ها را تعریف کنید؛ در واقع، با استفاده از این روش هم کدهای خوانا‌‌‌تر و تمیزتری دارید و هم از اضافه‌کاری و پیچیدگی‌های بی‌مورد جلوگیری‌ می‌کنید.
  • پشتیبانی از تصویربرداری سلسله‌مراتبی (hierarchical imaging)
  • استفاده از متغیرهای عضو در کلاس‌ها و اشیا
  • استفاده از رابط باینری اپلیکیشن (ABI)‌ : رابط باینری، برنامه‌ای با چندین عملکرد ایمن در Solidity ارائه‌ می‌دهد.
  • آسان برای یادگیری
  • پایدار و انعطاف‌پذیر
  • کاربرپسند
  • رسانه‌‌ای انعطاف‌پذیر، قابل‌اعتماد، ایمن و دقیق برای منابع مختلف در ایجاد قراردادهای هوشمند بین دو طرف

بااین‌حال، برخی ممکن است Solidity را در مقایسه با سایر زبان‌های برنامه نویسی مانند جاوا اسکریپت، کمتر کاربردی بدانند و دلیل آن این است که Solidity فقط برای ساخت بلاکچین استفاده‌ می‌شود، درحالی‌که جاوا اسکریپت جهانی است و‌ ‌می‌تواند در حوزه‌های دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرد. با این وجود، این محدودیت مانع از استفاده هزاران توسعه‌دهنده از این زبان برنامه‌نویسی در فناوری بلاکچین نشده است.

Solidity در صدها پروژه‌ بلاکچینی مورد استفاده قرار گرفته و انتخاب شماره یک در بین برنامه نویسان بلاکچین است. معروف‌‌‌ترین پروژه‌های Solidity به شرح زیر است‌:

اتریوم (Ethereum) ‌: اولین مثالی که در هنگام برخورد با موارد استفاده از زبان Solidity به ذهن همه‌ می‌رسد، اتریوم است. تمام قراردادهای هوشمند پروژه‌های مبتنی بر اتریوم با Solidity نوشته شده‌اند و برنامه‌هایی که (ماشین مجازی اتریوم) EVM‌ها را تأمین می‌کنند نیز با این زبان نوشته شده‌اند.

پروژه‌ Compound ‌: این پروژه‌ الگوریتمی و منحصر‌به‌فرد، با به‌کارگیری یک مکانیسم تعیین نرخ بهره مستقل، موجب شکل‌گیری گردش مالی بالایی شده است. قراردادهای هوشمند این پروژه بر روی Solidity ایجاد شده‌اند.

Uniswap‌ : اولین پلتفرم معاملاتی غیرمتمرکز (DEX) ، دارای بسیاری از عناصر و زیرساخت مبتنی بر Solidity است.

جاوا اسکریپت (JavaScript)

جاوا اسکریپت یکی دیگر از زبان‌های برنامه نویسی محبوب برای بلاکچین است. حوزه اصلی کاربرد آن، توسعه‌‌ برنامه و ساخت بازی است. مواردی که این زبان را برای کدنویسان بلاکچین نیز جذاب می‌کند، به شرح زیر است‌:

  • آسان و سریع
  • توسعه‌‌ نرم‌افزار غیرمتمرکز (DAPP)‌ به‌صورت مقیاس‌پذیر
  • ادغام‌های ساده
  • شی‌گرا
  • مبتنی بر نمونه اولیه
  • از برنامه نویسی کاربردی پشتیبانی‌ می‌کند، بنابراین، پرکاربردترین زبان برنامه نویسی برای بلاکچین است
  • می‌تواند به‌راحتی ارتباطات بین گره‌ها را مدیریت کند

برخی از پروژه‌های ‌‌‌بلاکچین که از جاوا اسکریپت استفاده‌ می‌کنند، عبارت‌اند از‌:

Hyperledger Fabric‌ : این پروژه یک چهارچوب مجاز و منبع‌باز است که توسط بنیاد لینوکس پشتیبانی‌ می‌شود. این پلتفرم، با پروتکل‌های پیشرفته حریم خصوصی و ابزارهای توسعه‌ معماری مدولار یک پروژه در سطح سازمانی است.

Chaincode : یک اسکریپت مخصوص است که برای انجام عملیات خاص در چهارچوب توسعه‌ ‌‌‌بلاکچین ایجاد شده.

جاوا (Java)

جاوا یک زبان برنامه نویسی رایج است که در بلاکچین استفاده‌ می‌شود و زبان رسمی برای کدنویسی اندروید است و برای کارهای توسعه‌ Back-end بهینه است. علاوه‌بر این، به‌دلیل استفاده از C-syntax، ابزارهای توسعه‌ قرارداد هوشمند و قابلیت ایجاد نرم‌افزارهای غیرمتمرکز (dApp)، در بین برنامه‌نویسان بلاکچین بسیار محبوب است.

جاوا امکان پاکسازی ساده حافظه را فراهم‌ می‌کند، به مجموعه وسیعی از کتابخانه‌ها دسترسی‌ می‌دهد و OOP (مفاهیم شی‌گرایی) را پشتیبانی‌ می‌کند. پروژه‌هایی که زبان جاوا در‌ آن‌ها استفاده شده است‌:

IOTA : یک بلاکچین است که اغلب در سیستم‌های اینترنت اشیا استفاده‌ می‌شود.

NEO : یک پروژه بلاکچین است که‌ به‌طور خاص برای بازار چین در نظر گرفته شده است و از طیف گسترده‌‌ای از ویژگی‌ها، از جمله توسعه‌ قرارداد هوشمند و توکن‌سازی دارایی‌ها پشتیبانی‌ می‌کند.

Corda : یک پلتفرم بلاکچین منبع‌باز برای برنامه‌های کاربردی در سطح سازمانی است.

زبان برنامه نویسی Move

Move یک زبان برنامه نویسی مطمئن برای طراحی قراردادهای هوشمند است. این زبان برنامه نویسی از زبان Rust و یک زبان قدیمی با نام Libra ایجاد شده است. این زبان ابتدا در Meta (فیسبوک سابق) توسعه داده شد و برای بلاکچین Diem طراحی شد، اما این پروژه در نهایت توسط متا کنار گذاشته شد و در بسیاری از پروژه‌های دیگر از جمله Sui و Aptos استفاده شد.

محبوبیت فزاینده Move با مشکلات پیرامون امنیت بلاکچین توضیح داده شده است. نقص‌ها و آسیب‌پذیری‌های قراردادهای هوشمند ‌می‌توانند خسارت‌های زیادی ایجاد کنند و اعتماد کاربران را از بین ببرند که بر پذیرش بلاکچین تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل است که Move‌ به‌عنوان یک زبان برنامه نویسی ابتکاری لایه 1 اهمیت دارد. پروژه‌های پیشرفته‌‌ای که اخیراً در Move ساخته شده‌‌‌‌اند، عبارت‌اند از‌:

Aptos : یک ‌‌‌بلاکچین لایه 1 که براساس نسخه کلاسیک Move ساخته شده است که با توان عملیاتی بالا و امنیت پیشرفته، محبوبیت زیادی کسب کرده است.

Sui‌ : یک ‌‌‌بلاکچین لایه 1 غیرمتمرکز برای ساده‌کردن کدگذاری ایمن در بلاکچین و ترویج توسعه‌ استارت‌آپ‌های ایمن Web3 کاربرد دارد.

مزایای‌ زبان برنامه نویسی Move‌:

  • منطق کدنویسی ساده و بی‌طرف
  • توانایی ساخت انواع منابع سفارشی
  • ضریب امنیت بالا
  • انعطاف‌پذیری بالا

پایتون (Python)

پایتون، یک زبان برنامه نویسی نسبتاً جدید است که در بلاکچین استفاده‌ می‌شود. این زبان برنامه نویسی به‌دلیل سادگی و شباهت به زبان انگلیسی، اغلب اولین انتخاب برای کدنویسان تازه‌کار است. پایتون یکی از محبوب‌‌‌ترین زبان‌های برنامه نویسی ‌‌‌بلاکچین است.

پشتیبانی منبع‌باز آن به این معنی است که هر فرد ‌می‌تواند از چندین ابزار، کتابخانه و چهارچوب استفاده کند؛ بنابراین، زمان توسعه را کاهش‌ می‌دهد. یادگیری پایتون بسیار آسان است و آن را به نقطه ورود مشترک به حوزه توسعه‌ بلاکچین تبدیل‌ نموده است. ماهیت جهانی این زبان، اجازه‌ می‌دهد تا از آن برای سرورهای شبکه، برنامه‌های دسکتاپ، یادگیری ماشینی و مهم‌تر از آن، ‌‌‌بلاکچین استفاده شود.

مزایای زیر، از پایتون برای بسیاری از توسعه‌دهندگان بلاکچین که بر روی پروژه‌های متنوعی از توسعه نرم‌افزار مالی گرفته تا بازی کار می‌کنند، انتخابی ارجح می‌سازد‌:

  • مناسب برای رویکردهای پایه و اسکریپت‌نویسی
  • سرعت
  • فرصتی برای مقیاس‌بندی پیچیده‌‌‌ترین برنامه‌ها
  • به‌دلیل ویژگی‌های تست داخلی، زمان اشکال‌زدایی را کاهش می‌دهد
  • هم برای بلاکچین و هم برای قراردادهای هوشمند مناسب است
  • جامعه گسترده و دسترسی خوب به پشتیبانی

سادگی و کارآیی پایتون احتمالاً در آینده نزدیک کاربرد خود را بیشتر گسترش خواهد داد. در ادامه، چند مورد استفاده از این زبان در بلاکچین را نام خواهیم برد.

Celo : پایتون اساس بسیاری از کیت‌های توسعه‌ نرم‌افزار (SDK) در پروژه‌ celo‌ را تشکیل داده و به توسعه‌دهندگان Celo این امکان را می‌دهد تا تعاملات بلاکچین آسان‌تری را انجام دهند.

Algorand‌ : پلتفرم برنامه نویسی ‌‌‌بلاکچین با یک الگوی کیت برای توسعه‌ مبتنی بر ابزار پایتون است.

Go (گولانگ)

Go که به آن Golang نیز گفته‌ می‌شود، زبان ببرنامه نویسی دیگری است که برای ایجاد سیستم‌های بلاکچین استفاده‌ می‌شود. از نظر سینتکس (synthesis) شبیه به C است، اما همچنین دارای ویژگی‌های جمع‌‌آوری اطلاعات زائد، ایمنی حافظه و تایپینگ ساختاری (Structural Typing) است. برخی از برجسته‌‌‌ترین ویژگی‌ها و مزایای این زبان به شرح زیر است‌:

  • ویژگی‌های هم‌زمانی
  • خوانایی و قابلیت استفاده
  • عملکرد با سرعت بالا
  • ساده‌سازی پشتیبانی و نگهداری
  • کارآمد
  • مناسب برای برنامه‌هایی با کارآیی بالا

انجمن Go درحال‌حاضر شامل بیش از 800000 توسعه‌دهنده است؛ بدین معنی که ‌می‌توانید پشتیبانی فنی و راهنمایی آنلاین لازم را به‌صورت همیشگی دریافت کنید.

موفق‌‌‌ترین پروژه‌های ‌‌‌بلاکچین با استفاده از GO عبارت‌اند از‌:

پروژه‌ اتم (Cosmos)‌‌ : کیت‌های توسعه‌ نرم‌افزار (SDK) در پروژه‌ Cosmos، مجموعه‌‌ای از ابزارهای لازم برای توسعه‌ هستند که در بلاکچین GO نوشته شده‌اند.

Kubo : قدیمی‌ترین نسخه پیاده‌سازی است که به کاربران امکان میزبانی و دریافت محتوا را به روشی مشابه بیت تورنت می‌دهد. IPFS، یک برنامه‌ خط فرمان است که‌ به‌عنوان کتابخانه در توسعه‌ GO نیز استفاده می‌شود.

Ethereum Go : توسعه‌دهندگان ‌می‌توانند با استفاده از این پروژه پیوندهایی بین نرم‌افزارهای غیرمتمرکز (dApps) و شبکه اتریوم ایجاد کنند و از Ethereum Go برای راه‌اندازی و مدیریت گره‌های اتریوم استفاده کنند.

سی شارپ (#C)

سی شارپ یک زبان کلاسیک در دنیای برنامه نویسی است و در واقع، یک زبان شی‌گرا (OOP) یا Object-Oriented Programming است که عملکرد قوی برای ایجاد برنامه‌های سطح سازمانی، راه‌حل‌های ابری و محصولات دیجیتال بین‌پلتفرمی ارائه می‌دهد. این زبان شامل ویژگی‌های بسیاری است و با چهارچوب‌های C،SQL و NET سازگار است که هر کدام مزایای زیادی برای توسعه‌ ‌‌‌بلاکچین دارند. #C به‌طور گسترده در برنامه‌نویسی نرم‌افزارهای غیرمتمرکز (dApps) و بلاکچین استفاده‌ می‌شود.

مزایای این زبان به شرح زیر است‌:

  • نوع متن باز زبان
  • سینتکس ساده و قابل‌فهم
  • شباهت‌های نحوی با ++C و ابزارهای جاوا برای کدنویسی بلاکچین
  • کد مستقل در دستگاه‌ها
  • مقرون‌به‌صرفه بودن

شناخته‌شده‌‌‌ترین پروژه‌های بلاکچین که با استفاده از سی شارپ ساخته شده‌‌‌‌اند، عبارت‌اند از‌:

Stratis : یک پلتفرم توسعه‌ بلاکچین غیرمتمرکز است که برای ساده‌سازی کدگذاری بلاکچین برای برنامه‌نویسان مایکروسافت ایجاد شده است.

BaaS : یک راه‌حل مبتنی بر Stratis است که برای استفاده روزمره از معماری پیچیده بلاکچین توسط شرکت‌های غیربلاکچین ایجاد شده است.

NEO‌ : منطق توسعه‌ قراردادهای هوشمند بلاکچین NEO براساس #C ساخته شده است.

زبان سی پلاس پلاس (++C)

این زبان برنامه نویسی، یکی از قدیمی‌‌‌ترین و پرکاربردترین زبان‌هاست و در دهه‌ گذشته تأثیر بسیار زیادی بر صنعت نرم‌افزار داشته است. این زبان برنامه نویسی با پیچیدگی متوسط، کارآمد و جهانی است که توضیح‌ می‌دهد که چرا بسیاری از درایورهای سیستم، سیستم‌عامل‌ها، مرورگرها و… از آن‌ به‌عنوان زبان اصلی خود استفاده‌ می‌کنند. ویژگی‌هایی که در ادامه ذکر خواهند شد، ++C را برای توسعه‌ بلاکچین مناسب‌ می‌نماید‌:

  • Polymorphism : پلی مورفیسم یک روشی در شی‌گرایی و بسته به کلاسی است که شی آن را فراخوانی می‌کند تا کارهای مختلفی انجام گیرد.
  • انتزاع (Abstraction) : انتزاع، برنامه نویس را قادر‌ می‌سازد تا تمرکز خود را از جزئیات پیاده‌سازی عملیات، به سمت کلاس‌ها و متد‌های موجود شیفت دهد تابرنامه نویسی را ساده‌‌‌تر کند.
  • پنهان کردن داده‌ها
  • کپسوله‌سازی
  • ویژگی‌های چندرشته‌ای
  • کنترل حافظه کارآمد

++C یک ابزار ترجیحی برای توسعه‌‌ بلاکچین است، زیرا دارای سرعت بالا و ویژگی‌های شی‌گرا و دارای پلتفرم‌های متعدد است. سایر ویژگی‌هایی که ++C را متمایز می‌کند، شامل عملکرد محاسباتی بالا، شفافیت، سفارشی‌سازی و استفاده از کتابخانه قالب استاندارد (STL) است.

این ویژگی‌ها ایجاد بلاکچین را ساده می‌کنند و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهند تا داده‌ها و عملکردها را در ماژول‌ها به هم متصل کنند، درست مانند بلاکچین که از زنجیره‌های رمزنگاری برای اتصال بلوک‌ها استفاده می‌کند. این واقعیت که اکثر پلتفرم‌های برجسته ‌‌‌بلاکچین مانند Ripple ،EOS ،Stellar ،Monero و Blockchain همگی از ++C استفاده‌ می‌کنند، کارآیی و قابلیت اطمینان آن را نشان‌ می‌دهد.

++C دارای معایبی است که باید به‌ آن‌ها اشاره کرد‌:

  • این راه‌حل ممکن است برای توسعه‌دهندگان کم‌مهارت بسیار پیچیده باشد
  • ممکن است شامل کدهای اضافی باشد
  • هیچ ویژگی جمع‌‌آوری اطلاعات زائد در ++C وجود ندارد

با‌این‌حال، این محدودیت‌ها جزئی هستند و بر تمام مزایای این زبان برنامه نویسی برتری ندارند. به همین دلیل است که از آن در توسعه‌ برترین سیستم‌های ‌‌‌بلاکچین با ارزهای دیجیتال پایدار و محبوب استفاده شده است. برترین پروژه‌های بلاکچین ساخته شده با استفاده از ++C عبارت‌اند از‌:

بیت کوین‌ : اولین بلاکچین و ارز دیجیتال که انقلابی در دنیای معاملات همتا‌به‌همتا ایجاد کرد و جامعه جهانی را با تمرکززدایی آشنا کرد.

EOS‌ : یک پلتفرم بلاکچین منبع‌باز با مقیاس‌پذیری، انعطاف‌پذیری و پارامترهای توان عملیاتی بالا.

ریپل‌ : یک سیستم بلاکچین منحصر‌به‌فرد با مکانیسم تسویه ناخالص در زمان واقعی و یک شبکه حواله اختصاصی است.

زبان برنامه نویسی Rust

این زبان مبتدی به اندازه‌ Simplicity یا ++C معروف نیست، اما‌ به‌طور گسترده‌‌ای برای ساخت راه‌حل‌های بلاکچین ایمن، نوآورانه و تغییرناپذیر استفاده شده است. از مهم‌ترین مزایای آن برای توسعه‌دهندگان، ‌می‌توان به موارد زیر اشاره کرد‌:

  • دستورالعمل‌های توسعه‌‌ شفاف
  • انتزاعات بدون هزینه
  • سرعت
  • کارآیی حافظه
  • قابلیت اطمینان
  • عملکرد خودارتقاپذیری به‌دلیل استفاده از وب‌اسمبلی (WASM)
  • فرصت‌های مبتنی بر هم‌زمانی (Concurrency-based)
  • مدیریت حالت‌های متغیر (mutable states)

توسعه‌دهندگانی که در استفاده از ++C مهارت دارند، یادگیری Rust را آسان‌ می‌دانند زیرا این زبان‌های برنامه نویسی دارای سیستم مشابهی هستند. بااین‌حال، اگر توسعه‌دهندگان نتوانند ویژگی‌های منحصربه‌فرد Rust را تشخیص دهند، این شباهت نیز ممکن است به یک چالش تبدیل شود. پروژه‌هایی که از زبان برنامه‌نویسی Rust در آن استفاده شده، عبارت‌اند از‌:

Solana‌ : یک بلاکچین بسیار محبوب با توان عملیاتی عظیم و کارمزد تراکنش بسیار پایین است.

NEAR‌ : یک اکوسیستم دارای یک بلاکچین بنیادی با معماری تکه‌تکه و مکانیسم اجماع اثبات سهام (POS) است.

Polkadot : یک بلاکچین Web3 قوی با قابلیت همکاری و پارامترهای مقیاس‌پذیری برجسته است.

زبان برنامه نویسی وایپر (Vyper)

استفاده رو به رشد زبان وایپر در توسعه‌‌ بلاکچین، به این دلیل است که وایپر یک زبان برنامه‌نویسی قرارداد محور است که بیشتر معماری و منطق خود را از زبان پایتون گرفته است. این زبان، ماشین مجازی اتریوم (EVM) را هدف قرار‌ می‌دهد و زبان و سادگی کامپایلر (نرم‌افزاری برای تبدیل کد منبع به کد شی) را به توسعه‌دهندگان ارائه‌ می‌دهد. Vyper با تأکید زیادی بر امنیت ایجاد شد و هیچ حلقه و بروز هیچ‌گونه خطای ارثی در فرآیند توسعه ممکن نبود. مزیت قابل‌توجه دیگر آن، درجه بالایی از ممیزی بودن و سادگی در خواندن آن است.

کارشناسان بلاکچین اغلب Vyper را به‌دلیل طراحی زبان مینیمالیستی (ساده‌گرایی) و عملکرد سریع‌تر آن انتخاب می‌کنند که البته محدودیت‌هایی از جمله ویژگی‌های محدود و تعامل محدود را دارد. مزایای Vyper عبارت‌اند از‌:

  • سینتکس ساده و شبیه پایتون
  • امنیت پیشرفته
  • تشخیص زودهنگام خطا
  • توسعه و تدوین سریع‌تر
  • بهینه‌سازی عملکرد چشمگیر
  • قابلیت حسابرسی که شفافیت منطق کد را تضمین‌ می‌کند
  • EVM و جهت‌گیری قرارداد هوشمند

بزرگ‌ترین پروژه‌های ساخته شده بر روی Vyper‌

yEarn‌ : یک پلتفرم مدیریت دارایی DeFi با انواع موارد استفاده، درگیر در تأمین نقدینگی، وام‌دهی ارز دیجیتال و بیمه می‌باشد.

Curv : یک کیف پول رمزنگاری درجه‌یک سازمانی است که نیاز به کلیدهای خصوصی را از بین‌ می‌برد و ذخیره‌سازی دارایی‌های رمزارز را ساده‌ می‌کند.

Lido : یک پلتفرم استیکینگ نقدینگی که زنجیره‌های بلوکی اتریوم، polygon و سولانا را یکپارچه می‌کند و مشتقات استیکینگ و سایر خدمات استیکینگ توکن بومی را ارائه می‌کند.

سخن آخر‌

درک زبان‌های برنامه نویسی بلاکچین‌های برتر در چشم‌انداز دیجیتالی امروزی که به‌سرعت در حال تحول است، اهمیت بسزایی دارد. انتظار می‌رود فناوری بلاکچین تأثیر قابل‌توجهی بر تمام بخش‌ها و صنایع داشته باشد. فناوری بلاکچین غلبه بر موانع طولانی مدت و استفاده از فرصت‌های جدید را برای بسیاری از صنایع آسان‌‌‌تر کرده است. بلاکچین فرصتی برای توسعه‌دهندگان و صاحبان کسب‌وکار جهت احیای بسیاری از جنبه‌های اقتصاد از جمله حوزه‌های مالی، پزشکی، گردشگری و آموزش ایجاد‌ می‌کند.


منبع: