ارز دیجیتال PEPE که در اواسط آوریل 2023 راه اندازی شد، نمونه ای از یک میم کوین (meme coin) است.

میم کوین ها ارزهای رمزپایه مبتنی بر میم های اینترنتی هستند و معمولاً توسط اینفلوئنسرها یا چهره های تاثیرگذار مانند ایلان ماسک در فضای مجازی تبلیغ می شوند و توجه سرمایه گذاران بسیاری را به خود جلب کرده اند.
در این مقاله رمزارز PEPE را مورد بررسی قرار می دهیم.

میم کوین (Meme coin) چیست؟

میم کوین ها دسته‌ای متمایز از ارزهای دیجیتال هستند که از پدیده‌های اینترنتی معروف به میم ها الهام گرفته شده‌اند.

مانند سگی به نام کابوسو از نژاد سگهای شیبا اینو در دوج کوین.

عکس اصلی کابوسو از نژاد شیبا اینو که منجر به میم کوین دوج شد

عکس اصلی کابوسو از نژاد شیبا اینو که منجر به میم کوین دوج شد

و به همین ترتیب pepe coin از میم معروف اینترنتی pepe the frog الهام گرفته شده است.

pepe coin از میم معروف اینترنتی pepe the frog الهام گرفته شده است

رمزارز pepe از میم معروف اینترنتی pepe the frog الهام گرفته شده.

میم ها در اینترنت جایگاه خود را تثبیت کرده‌اند، آنها از همان روزهای اولیه اینترنت (Web1) وجود داشته‌اند و احتمالاً در آینده نیز وجود خواهند داشت.

میم ها وارد صنعت ارزهای دیجیتال نیز شده‌اند.

در حالی که بیشتر رمزارز ها روی نوعی ابزار تمرکز دارند، میم کوین ها بر معروف شدن از طریق ماهیت انفجاری و گسترش سریع میم‌ها تمرکز دارند.

اولین memecoin که توجه مردم را به خود جلب کرد دوج کوین بود و سال‌ها جایگاه خود را در بین ارزهای دیجیتال برتر تثبیت کرد. سایر موارد عبارتند از شیبا اینو (SHIB)، فلوکی اینو (FLOKI) و غیره می‌باشد.

میم کوین PEPE بعد از شیبا، دوج و فلوکی ایجاد شده و محبوبیت زیادی پیدا کرده است، به نحوی که شاید هیچ میم کوین دیگری قبلاً نتوانسته باشد.

پپه کوین (PEPE) چیست؟

پپه کوین شبیه سایر ارز های دیجیتال است. پپه کوین مانند سایر میم کوین ها هیچ ارزش ذاتی یا انتظاری از بازدهی مالی از آن نمی توان داشت.

با این حال، نداشتن کاربرد و ارزش ذاتی، مانع فراگیر شدن Pepe Coin نشد و تنها دو هفته پس از عرضه در لیست 100 ارز دیجیتال بر اساس ارزش بازار قرار گرفت.

پپه کوین را می‌توان به‌طور دقیق‌تر به‌عنوان یک میم کوین ضد تورم مبتنی بر اتریوم تعریف کرد که از میم Pepe the Frog الهام گرفته شده است.

این میم کوین در سال 2023 رشد سریعی را تجربه کرد و توانست جامعه وسیعی از حامیان را جمع آوری کند.

از آنجایی که پپه (PEPE) یک توکن ERC-20 است، از تمام مزایای ارائه شده توسط شبکه اتریوم مانند درجه بالایی از امنیت که توسط مکانیزم اجماع اثبات سهام اتریوم (PoS) فعال شده است، بهره می‌برد.

نقشه راه این پروژه در سه مرحله اصلی تنظیم شده است که بر کسب محبوبیت از طریق لیست‌هایی مانند فهرست CoinMarketCap از کل سرمایه بازار و پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی و فهرست شدن در چندین صرافی اصلی ارزهای دیجیتال، تمرکز دارد.

تاریخچه مختصر ارز دیجیتال PEPE

میم کوین PEPE در اواسط آوریل 2023 در بستر اتریوم راه اندازی شد.

کمتر از سه هفته بعد، ارزش بازار این ارز دیجیتال بیش از 420 میلیون دلار بود و از جنبه ارزش کل بازار در میان ۱۰۰ رمزارز برتر کوین مارکت کپ قرار گرفت.

در زمان نگارش این مقاله، PEPE در صرافی های اصلی مانند Huobi ،MEXC ,OKX و غیره معامله می شود. همچنین در چندین صرافی غیرمتمرکز مانند Uniswap در دسترس است.

جامعه و اکوسیستم پپه کوین

نقطه قوت اصلی پپه کوین جامعه حامیان آن است. تا جولای 2024 بیش از 677 هزار دنبال کننده در شبکه اجتماعی X داشته و در پلتفرم های دیگری مانند تلگرام، دیسکورد و ردیت حضور گسترده ای دارد.

این پروژه چندین برنامه برای آینده مانند راه اندازی آکادمی پپه و کالا برای گسترش اکوسیستم خود و حفظ موقعیت خوب در بازار ارزهای دیجیتال تعیین کرده است.

نرخ پذیرش پروژه رسمی نشان می دهد که چگونه این دارایی دیجیتال از زمان راه اندازی آن در سال 2023 در فضای کریپتو ادغام شده است.
از آنجایی که این توکن در شبکه اتریوم عمل می کند، موفق به دریافت لیست معاملات در 320 بازار فعال شد که نشان دهنده سطح بالایی از پذیرش در میان چشم انداز معاملات ارزهای دیجیتال است.

ویژگی های اصلی پپه کوین (PEPE)

جدا از الهام گرفتن پروژه از میم معروف اینترنتی، پپ کوین دارای ویژگی های جالبی مانند مکانیزم کاهش تورم یا توکن سوزی، سیستم توزیع مجدد و سیاست عدم مالیات (فاقد کارمزد ثانویه) است. این ویژگی ها عامل مهمی در جلب توجه و حمایت جامعه است.

مکانیسم کاهش تورم در رمزارز PePe

پپه کوین شامل یک مکانیسم کاهش تورم است که شامل سوزاندن توکن ها و توزیع مجدد جوایز به دارندگان توکن برای حفظ نایابی و افزایش ارزش آن در طول زمان است.

با هر تراکنش انجام شده، درصد کمی از توکن ها سوزانده شده و از گردش خارج می شوند.

سیستم توزیع مجدد در رمزارز PePe

علاوه بر مکانیسم سوزاندن، پپ کوین ادعا می کند که از یک سیستم توزیع مجدد استفاده می کند که 1٪ از هر تراکنش را به یک استخر توزیع شده بین همه دارندگان توکن اختصاص می دهد.

این سیستم برای تقویت دارندگان توکن و تشویق سرمایه گذاران برای حمایت از پروژه تنظیم شده است.

معاملات و تراکنش بودن هزینه اضافی در pepe coin

تراکنش‌های پپه کوین متحمل هزینه‌های کارمزد ثانویه نمی‌شوند و این اطمینان را می‌دهد که کاربران می‌توانند بدون هیچ هزینه اضافی معاملات و تراکنش های خود را انجام دهند، که آن را از سایر ارزهای دیجیتال که ممکن است بر تراکنش‌ها هزینه هایی تحمیل کنند متمایز می‌کند.

این پروژه ادعا می‌کند که درجه بالاتری از آزادی مالی و گزینه‌های حفظ حریم خصوصی را برای کاربران امکان‌پذیر می‌کند و پذیرش ارزهای دیجیتال را به عنوان وسیله مبادله، همراه با ترویج حوزه امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) تشویق می‌کند.

ریسک ها و چالش های سرمایه گذاری در پپه کوین (PEPE)

مانند بسیاری از memecoin هایی که تمایل به فراگیر شدن توسط افراد و تبلیغات دارند، پپه نیز با خطرات و چالش هایی همراه است.

نوسانات و تغییرات نرخی و قیمت پپه

نوسانات قیمت در میم کوین ها بسیار زیاد است.

به عنوان مثال، در ماه may 2024، قیمت خود را بیش از سه برابر کرد و بیش از 100٪ در یک روز افزایش یافت.

اگرچه این نوع نوسان ممکن است جذاب به نظر برسد، اما توجه به این نکته بسیار مهم است زیرا که نوسان با کاهش قیمت شدید نیز میتواند همراه باشد و مجموعه‌ای از ریسک ها را برای سرمایه گذاری به همراه دارد.

خطرات امنیتی در میم کوین ها

هرچه یک memecoin بیشتر محبوب شود، افراد فرصت طلب بیشتر سعی می کنند با استفاده از آن از مردم کلاهبرداری کنند.

به عنوان مثال، این پیام از گروه رسمی تلگرام PEPE است:

تعدادی از اعضای انجمن در مورد کلاهبرداری های دارایی های خرد که در کیف پول توزیع کننده ما و همچنین کیف پول صرافی های متمرکز (CEX) رخ می دهد، با ما تماس گرفته اند. هر کسی می تواند یک تراکنش را جعل کند و این توکن ها را به کیف پول ما ارسال کند. از دیدگاه ما هر توکنی که این کار را انجام می دهد یک کلاهبرداری است.

بسیاری از توسعه دهندگان فرصت طلب اقداماتی انجام می دهند تا به نظر برسد که ما در حال ایردراپ کردن یا انجام تراکنش با توکن های آنها هستیم تا مردم را فریب دهند که با آنها تعامل داشته باشند. هیچ یک از این توکن ها را نخرید و با قراردادها تعامل نکنید، زیرا خطر تخلیه کیف پول شما را دارند.

به طور کلی، هر زمان که با اکوسیستم DeFi در تعامل هستید، کاملاً ضروری است که از رعایت برخی نکات اساسی امنیت کریپتو مطمئن شوید تا مورد کلاهبرداری قرار نگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با اکوسیستم DeFi میتوانید این مقاله را مطالعه کنید.

خلاصه ای از میم کوین پپه (PePe)

میم کوین PEPE بدون شک در بازار ارزهای رمزنگاری شده سر و صدای زیادی ایجاد کرده است و در دو هفته کوتاه پس از راه‌اندازی، سرمایه ای بالغ بر 400 میلیون دلار را به دست آورده است.

پپه کوین چندین ویژگی جالب دارد. به عنوان مثال، پروژه از یک سیستم توزیع مجدد استفاده می کند که برای تشویق سرمایه گذاران بالقوه برای نگهداری توکن ها برای مدت طولانی تر ایجاد شده است.

هدف اصلی این استراتژی حفظ ثبات توکن و افزایش شانس موفقیت آن در بلند مدت است.

بسیاری در حال مقایسه بین PEPE و سایر میم کوین‌ها مانند SHIB ،DOGE ,FLOKI و غیره هستند، اما فقط زمان نشان می‌دهد که آیا این میم کوین می تواند ارزش خود در بازار را تثبیت کند و یا به رشد خود ادامه دهد.


منبع: